Iemand goede tips voor aanschaf winterbanden?

Er schijnt een tv-reclame te zijn, maar die is nooit als ik kijk.
Ik wil zowel goed als voordelig en kom niet uit de veelheid die er is op internet!
Ook wil ik graag weten wat een redelijke prijs is voor wisselen v banden met velg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Michelin Pilot Alpin en Continental Wintercontact worden meestal als beste getest. Wisselen van 4 banden kost ongeveer 40-50 euro. Soms kom een prima set met velgen tegen op marktplaats, let er dan op dat je nog flink profiel hebt, dus vanaf een mm of 7.

Reclames moet je niet geloven.
paulus811
12 jaar geleden
Bovenstaand antwoord begrijp ik niet zo goed, maar ik krijg de indruk dat de beantwoorder hier 2e hands banden bedoeld...
Als je op zoek bent naar NIEUWE winterbanden, vraag je zelf dan eerst af : wil ik winterbanden of all seasonbanden. Het grote verschil is of je er mee in de bergen wil rijden of niet. Ga je niet zo vaak naar Oostenrijk of ander bergachtig land overweeg dan serieus all season banden. Dat zijn uitstekende banden die je gewoon het hele jaar door kan rijden, tot ze op zijn. E er daarna gewoon weer 4 nieuwe op kan leggen, ipv wisslen en opslag. Ga naar een site als autobandenmarkt.nl, voer je bandenmaat in, kies een dealer, en laat ze daar bezorgen en laat ze er op zetten voor een prijs variërend van tussen de 8 en 20 euro per band incl ventiel, balanceren en andere onzin. (8 is goed, 20 is eigenlijk te duur) Een goede onbekende Japanse band zonder velg kost tussen de 40 en 50 euro per stuk. Al met al kan je klaar zijn voor 200 euro alles bij elkaar. Koop geen nieuwe velgen als je veel rijdt. Gewoon nieuwe band erop als ie bijna op is. Daarom ook all season, gewoon oprijden dan nieuwe. Aluminium velgen kosten 70 euro extra, daar kan je dus 7 keer voor wisselen tussen zomer en winter exclusief opslag. De bovengenoemde site werkt goed met de dealer die ik koos in Amsterdam. Banden bestellen, 3 dagen later leveren, half uurtje wachten en klaar. Op verzoek wil ik ook de naam vd handelaar met url wel noemen, maar ik weet niet zeker of deze site daar ook voor is bedoeld. Mijn ervaring was redelijk goed voor 2 auto;s al werd ik aan het eind nog wel even 5 euro per band genept. Deels mijn fout, ik had beter op moeten letten, maar service en kwaliteit nog steeds top.2 auto's, 8 banden totaal all-in kwijt euro's en kreeg mijn eigen banden gewoon mee retour (of opslag bij hun 7,5 euro tot de lente).
Even voor de nerdi answers van anderen: een winterband heeft tegenwoordig 9mm profiel en een all season band 8 mm profiel. Alles daaronder is 2nd hand. En dat hoef niet fout te zijn, als je maar beseft dat een winterband 'op' is bij 0,4 en niet pas bij 1,6 zoals je bij je theorie (ooit) leerde.
Stuur me maar een berichtje als je meer wilt weten, mijn vader betaalde 960 euro bij de dealer voor 4 banden, die ik zelf kon vind voor 260 excl. 64 euro montage, indezelfde garage....jajaja...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op de site Autobandenmarkt.nl. Je kan hier banden kopen en ook een bedrijf uitzoeken om ze te monteren. ANWB heeft op dit moment een actie voor leden
bij Kwikfit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat leuk al die kennispartners. Anwb is goed bezig ;p
Beste tip die ik je kan geven:

GEEN!

Natuurlijk is het niet zo zwart/wit maar bedenk het volgende:

Het blijkt dat 95% van de tijd dat mensen met winterbanden rijden, het eigelijk veiliger zou zijn om op gewone banden te rijden.
Vorig jaar hebben we een exceptioneel jaar gehad met een hoop sneeuw. Dus overwegen kan je zeker maar let wel dat bij hogere temperaturen EN nattigheid de situatie vaak verraderlijker is dan je met gewone banden in de sneeuw rijd!

Doe je het wel, dan is het beste dat je je banden eronder laat zetten wanneer het echt nodig is (onder de 7 graden; normale banden presteren echter bij deze temperatuur hetzelfde) en er weer afhaalt wanneer de temperatuur weer stijgt. We rijden nu al mensen op winterbanden terwijl de temperatuur nauwelijks onder de 10 graden is geweest.... Onveilig(ger) dus.

2 jaar geleden waren het trouwens welgeteld 2 weken dat een winterband veiliger zou zijn dan normale banden!