Bij aanschaf andere auto: hoe voorkom ik dat er reparatieschade zal ontstaan?

Ik heb een auto op 't oog die ik wil aanschaffen. Het is een wat oudere Mazda, met 200.000km. op de teller. Hij rijdt verder prima (30km. proefrit.) En ik wil o.a. de vloeistoffen (versnellingsbak, differentieel(?), remleiding, etc. - ik heb ergens een lijstje: er staan geloof ik 6 vloeistoffen op) laten vervangen vóór aflevering.
Hoe voorkom ik na zo'n licht ingrijpende 'reparatie' dat er reparatieschade zal ontstaan?
'T enige wat ik kan bedenken is even na aflevering nog even bij m'n 'eigen' garage de boel even laten checken en/of zelf even optische controle doen (of alles goed vastzit).
Maar misschien zijn er nog andere heldere ingevingen?

Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/geeft-auto-problemen-grote-kleine.13271

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het die kapstermazda? 200.000 op teller klinkt niet erg "groen" trouwens. Eventueel vloeistoffen op niveau brengen en verder alleen maar benzine ingooien;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een kapstermazda?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jemme, een mx5 mét automaat is nog meer vrouwen kapper auto dan standaard. http://www.roadsterclub.be/viewtopic.php?f=21&t=464
*Is downplayen waar je jalours op bent*

Antwoorden (7)

Je kan kijken naar de geschiedenis van de auto, dmv onderhoudsboekje. Ook is er een Nationale Auto Pas waarbij je zeker weet dat het aantal km op de teller klopt. Daarnaast is het goed om iemand mee te nemen bij de proefrit die er verstand van heeft, bijvoorbeeld een vriend of familielid die automonteur is. Daarnaast is het bij je huidige auto onvermijdelijk dat er wat klachten komen. Een auto met 200 000+ km is al behoorlijk versleten, je moet je op instellen dat jij de laatste gebruiker van de auto bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou vloeistoffen alleen laten vervangen als dat nodig is, daarmee voorkom je eventuele reparatieschade. En visueel kun je niet alles zien. Als de remmen bijvoorbeeld niet goed ontlucht zijn, kun je dat alleen maar voelen.
paulus811
14 jaar geleden
3 maanden garantie vragen en op papier laten zetten. Dit geldt dan voor de grotere onderdelen zoals moter, versnellingsbak en koppeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is koppeling niet 't zelfde als versnellingsbak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft wel met elkaar te maken, maar de versnellingsbak is naar mijn weten de bak met dat stokkie in je auto en dat is een langwerpig apparaat (een meter ofzo vermoed ik) en daarna gaat het naar 2 schijven, je koppeling.
Een 2e hands auto kopen blijft een gok.

Misschien een tip, die ik ook een vriend van me gaf toen hij voor weinig iets goeds zocht.

IK zei hem te zoeken naar een auto met bijna geen kilometers en boekjes etc erbij. Die zijn er niet zei hij. Maar die zijn er dus wel degelijk. Hij heeft nu een Fiat Punto met 22.000 km op de teller uit 1997 voor 2.500 Euro. Auto is helemaal nieuw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kan doen is eerst een recall (volledige geschiedenis van de auto) opvragen bij de garage. Deze kunnen ze uitdraaien. Zodat je exact weet wanneer die auto bij de garage is geweest en waarom. Heeft deze heel erg veel bij de garage gestaan met heel veel onderhoud dan kan je de hele historie nagaan vanaf de aller eerste keer. Is dit het geval dan niet kopen want er komt nog veel meer aan. Boekjes erbij is altijd netjes maar geeft geen volledig verleden aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is steeds bij een andere garage geweest - ik zit wel wat geschiedenis bij maar zeker niet compleet. Zo is bijv. 2x de klepdekselpakking vervangen, verder zag ik niet veel bijzonders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt niet uit ook al is deze bij 10 verschillende geweest, de hele geschiedenis wordt geplaatst onder het kenteken. Dus op kenteken kan je dit opvragen bij de garage. Vinden ze niet fijn want dan kan je alles bekijken en de garage zal altijd zeggen het is een betrouwbare auto. Dus gewoon vragen naar de recall op papier, en let op dat deze bladnummering doorloopt zodat ze geen bladen eruit kunnen halen. Dan heb je heel erg veel informatie over je auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zien je al aankomen bij de garage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja dat wisten wij ook niet toen wij een auto kochten van een garage en al heel snel veel mankementen kregen toen de garantie na 3 maanden was afgelopen, terwijl de auto net 3 jaar oud was. Dus kregen wij deze tip van rechtsbijstand en heeft dit voor ons helemaal uitgezocht en stonden wij super sterk. En bij de volgende aanschaf vraag ik eerst een recall op voordat wij weer een auto kopen, zijn tenslote je eigen centen die je uitgeeft. Maar snap ook waarom de eigenaar deze auto snel heeft weggedaan. Ik zal je het type besparen, maar was 1 van de eerste modellen met alle elektronika erop.
Je kan grote repaties nooit! uitsluiten, zelfs niet bij een jonge auto met weinig kms. Het blijft een gok!
Japanners zijn overigens wel de meest betrouwbare auto's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou 'm laten keuren door bijvoorbeeld de ANWB.