Auto velgen hoeveel mag de ET waarde afwijken?

IK heb op de website velgmaat gezien dat ik een ET waarde nodig heb van 55mm en dat een afwijking van 5mm acceptabel is.

Echter als ik bij diverse online aanbieders ga zoeken op LM velgen voor een Seat Alhambra van 1998 dan krijg ik heel veel velgen voorgeschoteld met een ET waarde variërend van 40 t/m 45 mm.
Als ik bij diezelfde aanbieders stalen velgen kies, dan krijg ik wel bij alle aanbieders een velg met ET waarde 55

Is het normaal dat ik bij lichtmetaal een andere ET waarde kan monteren?

Is het dan nog veilig om deze velgen te monteren? moeten er dan spacers tussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
26.9K

Antwoorden (2)

De velgenboer kan je dat het beste uitleggen.
Je kan met een andere ET waarde gaan rijden,dat is nog steeds veilig.
Echter de hoeveelheid afwijkende ET waarde verschilt per auto.
Mijn auto heeft een standaard ET waarde van 36 en ik rij op ET15 maar met 17mm spacers ertussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus jij zet je velgen eerst 21mm naar buiten door je ET van 36 naar 15 te verlagen.
Vervolgens zet je ze nóg 17mm verder naar buiten door spacers toe te passen.
In totaal zet je ze daarmee 21+17=38mm naar buiten en verlaag je dus de standaard ET-waarde van +36 naar een eindwaarde van -2.
Dat zal je stuur-geometrie behoorlijk beinvloeden. Het is dan verstandig om een race-specialist je caster, camber en king-pin-inclinatie te laten beoordelen en zo nodig aanpassen. Je toespoor moet ook omlaag, want de aangedreven wielen zullen, nu ze wijder zijn geplaatst, door de aandrijfkrachten zelf al een sterker toespoor veroorzaken. Kortom, een spoorverbreding van bijna 4cm op zo'n klein autootje gaat de krachten op met name de aangedreven wielen sterk veranderen. Omdat bij Seat Alhambra de aangedreven wielen toevallig ook de sturende wielen zijn, mag je bij deze auto extreme en ongelijkmatige bandenslijtage verwachten en onvoorspelbaar stuurgedrag, als je dit zonder verdere aanpassingen doet.
De ET-waarde is o.a afhankelijk van de breedte van de velg zoals te zien is op de afbeelding. Als je bredere LM velgen monteert dan verandert dus ook je ET waarde. Je mag volgens de wet max. 2% van de originele spoorbreedte afwijken en je banden mogen max. 30 mm buiten de carrosserie steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi,
Van die 30mm buiten de carrosserie hoor ik vaker, maar die 2% afwijking van originele ET-waarde wist ik niet. Waar kun je dat opzoeken? En welke ET-waarde is standaard? Want sommige auto's (Toyota Hilux bijvoorbeeld) worden met verschillende ET-waardes geleverd, afhankelijk van het model en de wielen op dat model. Als het ene model met standaardwaarde ET20 en het andere met ET30 wordt geleverd, mag ik dan dus maximaal 2% smaller dan de smalste (ET30) en 2% breder dan de breedste (ET20) als grens aanhouden? Tx gtz Yuri
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk 2% van originele spoorbreedte, excuus. Anyway, dus spoorbreedte 1600mm bij ET30 wordt spoorbreedte 1620mm bij ET20, en daar mag dan nog 32mm meer bij (1600x2%)?