waarom zie je slechter als je door het donker rijdt en een lampje in de auto aan zet?

Vraag van mijn dochter van 9.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kun je haar makkelijk duidelijk maken, doe thuis het licht uit en laat haar naar buiten kijken en doe daarna het licht aan en laat haar weer naar buiten kijken, vraag haar daarna hoe het er buiten uitziet

Het beste antwoord

De iris van je ogen regelt de hoeveelheid licht die opgevangen kan worden.
Hoe donkerder het is, hoe groter je pupil wordt.
Als er extra licht in de auto is dan zullen je ogen zich instellen op een hoger gemiddeld lichtniveau dan in het volslagen duister.
Met dit extra licht zul je dus minder in de duisternis buiten kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goeie vraag van je dochter, punt voor jou. Ik zal proberen het een beetje duidelijk uit te leggen.

Je ogen passen zich aan als je van licht naar donker gaat en omgekeerd. Dat gebeurt door de staafjes en kegeltjes in het netvlies. Kegeltjes werken het best bij licht, staafjes het best in het donker. Als er veel licht is, zoals in de auto, werken vooral de kegeltjes. Je ogen zijn dus aangepast aan het licht, terwijl je de staafjes nodig hebt om in het donker te kijken.

Om in het donker te kunnen kijken moet in die staafjes een chemisch stofje aangemaakt worden dat gevoelig is voor licht. Dit duurt even. Daarom kan het ook even duren voordat je goed ziet in het donker.