Is het schadelijk voor de auto,om hem regelmatig met de koppeling ingetrapt uit te laten rijden?

Wanneer je het gaspedaal los laat,dan remt hij op de motor.Wanneer je dan je koppeling intrapt,kan je verder doorrijden,zonder weer gas te geven.Dit lijkt me winst.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.2K

Het beste antwoord

Het is geen winst, waarom niet: Als je de koppeling intrapt wordt het druk-lager belast daardoor slijt deze eerder, om het druk-lager te vervangen zal de bak van de motor moeten (het zelfde als bij koppeling vervanging) De koppelings platen zullen niet heet worden omdat deze door de drukgroep van los van de motor komen. In tegenstelling tot wat eerder werd genoemd verbruikt een verbrandings motor altijd brandstof, wel is het zo dat bij een injectie systeem de injectoren niet of nauwelijks brandstof inspuiten bij afremmen op de motor. Dit voor brandstof besparing. Een andere kostenpost is de remmen: als je op de motor afremt dan rem je af op compressie, dit is iets wat verders niets kost. Met de koppeling ingetrapt uitrollen zul je op een gegeven moment moeten bij remmen dit zorgt dus voor remblok/schoen slijtage en schijf/trommel slijtage.
Conclusie: het minieme beetje brandstof dat er eventueel bespaard zou worden ben je in een gigantische veelvoud weer kwijt aan vervanging van druklager/drukgroep (en dus ook koppelingsplaten) en rem delen plus de arbeids kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is niet schadelijk nee, maar denk dat de winst heel betrekkelijk is met het 'doorrollen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is absoluut schadelijk..

Door de koppeling ingetrapt te houden zorg je ervoor dat de koppelingsplaat in je auto overbodig verhit word. Dit zorgt er weer voor dat je koppelingsplaat sneller slijt en dus sneller vervangen moet worden (een koppelingsplaat is niet goedkoop te noemen).

Het beste is om de auto in de versnelling uit te late rollen zonder de koppeling ingetrapt te houden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee daar lijdt je koppeling niet van... Half intrappen is heel slecht want dan kan het heet worden en verbranden wellicht...

Zie: Het Nieuwe Rijden... (is al wel meer dan 20 jaar oud)

Daar lees je alles over hoe het moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de koppeling intrapt,dan belast je de drukgroep,die zorgt dat de koppelingsplaten vrij komen,bij het schakelen, je kunt hem evt beter in zijn vrij zetten,en dan uit laten lopen ,maar dan heb je geen rem op de motor,en moet je dus meer remkracht uitoefenen om stil te komen staan,veel winst haal je er niet uit,want als je bij het tanken een rolletje snoep haalt is de winst al weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel verder doorrijden, maar intussen draait de motor wel stationair. Dat kost je zo ongeveer 0,7 liter per uur.

Bij modernere auto's wordt daarom aanbevolen de koppeling *niet* in te trappen. De brandstoftoevoer naar de motor wordt dan geheel stopgezet. Het verbruik is dan 0,0 liter per uur - een auto met boordcomputer zal dat inderdaad netjes zo aangeven.

Heb je een oudere auto, dan kun je die het beste in vrij zetten.

Heb je een modernere auto (jonger dan ongeveer 10 jaar), dan kun je die het beste in de versnelling laten uitrollen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging voor als je uitrolt naar bijvoorbeeld een rij auto's voor een stoplicht:

Als je ziet aankomen dat uitrollen alleen niet voldoende is, kun je twee dingen doen. De meeste mensen beginnen met uitrollen, en remmen op het laatst bij.

Ik doe het anders: ik rem aan het begin, en laat de auto de rest van de afstand uitrollen.

Op die manier ben ik langer aan het uitrollen, en heb ik dus langer een verbruik van 0,0. Mocht het stoplicht in de tussentijd groen worden, dan heb ik grotere kans dat ik nog snelheid heb, en dus niet vanuit stilstand hoef op te trekken - ook dat spaart weer brandstof.
Cryofiel
14 jaar geleden
Buiten de miljeu in overweging zou je ook kunnen denken aan veiligheid. Als dit een gewoonte wordt, kan je dit ook doen in situaties waarin je snel uit moet wijken. (overstekend kind oid) en dan is het handiger om je wielen gekoppelt aan je motor te hebben.

Probeer maar is op een grote LEGE parkeer plaats, een bochtje te maken (+- 30 km/ U wel voelbaar, dunkt mij) met en zonder gekoppelde motor.