Hoe is het mogelijk dat een dieselmotor niet afslaat na afzetten van het contact?

Ik las in de ANWB kampioen bij een wegenwacht artikel dat een dieselmotor bleef draaien (met steeds meer toeren) en niet afsloeg als de bestuurder de sleutel uit het contact haalde.

Je zou dan de auto in stilstand moeten brengen (remmen) en dan de koppeling in een keer op laten komen om de motor af te laten slaan.

Maar hoe werkt dit dan technisch, dat de motor niet afslaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je zou dan de auto in stilstand moeten brengen (remmen) en dan de koppeling in een keer op laten komen om de motor af te laten slaan." Doet mij denken aan mijn rijlessen in een diesel, die ik toch regelmatig wist af te laten slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets: Wat je deed met rijlessen mag je dan bewust doen ;o)

Het beste antwoord

Er kan naast de mooie antwoorden die al gegeven zijn toch nog iets anders aan de hand zijn, en dat is een lekkende turbo.

Door een combinatie van lekkende oliekeerringen en een oververhitte turbo (deels door de vrijwing van de versleten lagers?) kan er een situatie ontstaan waarbij warme motorolie aangezogen worden en de in inlaat komt om daar perfecte brandstof te worden voor de dieselmotor.

Het resultaat is een op hol geslagen motor en dat kan best eng zijn. Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een van de automonteurs die ik ken dat iemand met een op hol geslagen diesel zijn auto op de A7 in het zuiden van de Wieringermeerpolder helemaal tot net aan het begin van de Afsluitdijk moest laten uitrazen totdat de oliedruk zodanig was verminderd dat de auto met remmen tot stilstand kon worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor dit nieuwe antwoord. Interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ook hier komt dus motorolie in je verbrandingsruimte.
Prachtig antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
En GV +1, want dat het ook met atmosferische diesels (zonder turbo) zou kunnen gebeuren, zoals je omschreef in jou antwoord, TegenXinnig, vind ik weer interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de beschrijving van een diesel die op hol is geslagen. De motor gaat dan op motorolie lopen door bijvoorbeeld overdruk in het carter, te hoog olieniveau of een lekke turbo. Contact af zetten helpt dan dus niet meer, de motor loopt immers op motorolie.

Andere antwoorden (3)

Een dieselmotor heeft geen elektrische ontsteking met bougies, de brandstof wordt ontstoken door de warmte die ontstaat door de compressie in de cylinders.
Als de motor draait dan zijn alle componenten die voor de inspuiting van de brandstof zorgen geheel mechanisch met de motor verbonden, zolang er geen elektrische klep de brandstoftoevoer afsluit kan de motor dus zonder elektriciteit doordraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt als de contactsleutel eruit wordt gehaald de brandstoftoevoer dan niet afgesloten? Want met name dat gedeelte snapte ik niet in het verhaal van de wegenwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij oudere auto's en bestelauto's is vaak geen aparte klep in de brandstoftoevoer, dergelijke auto's hebben een knop op het dashboard waarmee de kleppen "gelicht" worden en de compressie dus wegvalt.
Ik heb vroeger een Mercedes 508 bus gehad die je alleen met de kleplichter kon afzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had in een boot een trekknop, die via een kabel aan een handeltje op de brandstofpomp trok. Dat ging best zwaar, daarom heb ik later aan dat handeltje een relais van een startmotor gemaakt, waardoor ik de motor kon stoppen met een drukschakelaar op het bedieningspaneel. Maar ik denk dat moderne diesels met electronisch motormanagement wel stoppen als het contact uitgezet wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de antwoorden zo lees dan kan de motor dus wel door blijven lopen als het probleem is dat sneerolie wordt verbrand en de motor in gang houdt. Ik ga er wel vanuit dat de electronica in moderne diesels de brandstoftoevoer wel afsluit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som: Ik heb zelfs begrepen dat ook benzinemotoren met defecte zuigerveren onder bepaalde omstandigheden als dieselmotor kunnen gaan werken.
Omdat de smeerolie gecombineerd met gloeiende koolaanslag op bougies spontaan in brand vliegen heb je dan ook een motor die niet stop te zetten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koosknip: Sorry dat ik mij even bemoei met een reactie welke je aan som richt maar bij een benzinemotor (waar de vraag niet over ging) doet zich dit probleem niet voor. Ik zal ook uitleggen waarom: Het benzine luchtmengsel zou bij jouw gloeibougietheorie tijdens de compressie-slag al tot verbranding komen en de motor al niet meer laten functioneren. Laat staan olie welke door wat voor oorzaak ook in de verbrandingsruimte komt en zou worden ontstoken door gloeiend koolaanslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ TegenXinnig: Een vervuilde benzinemotor kan wel degelijk "nadieselen" op het moment dat je het contact afzet, ik heb dit effect zelf bij een eigen oude opel kadett waargenomen, er zou dan ook doordraaien op motorolie mogelijk zijn zodat de motor veel meer dan een seconde of twee doorpruttelt na het afzetten van het contact.
Gelukkig is dat laatste mij nooit overkomen.
wkipedia:
Een verbrandingsmotor perst gas of een gasmengsel samen in een verbrandingskamer, waarna het ontstoken wordt. Dit kan op twee manieren. Een dieselmotor perst lucht zeer sterk samen, waarbij de temperatuur van die lucht sterk oploopt. Wanneer dan brandstof verneveld wordt in de hete lucht vindt zelfontbranding plaats. Met andere woorden: de werking van dieselmotoren is gebaseerd op het principe van zelfontbranding. Bij mengselmotoren wordt geen lucht, maar een brandstof-lucht mengsel samengeperst, en de samenpersing (compressieverhouding) is veel lager dan bij een diesel, waardoor de temperatuur op grond van de eerste wet van Gay-Lussac minder hoog oploopt dan bij een diesel. De zelfontbrandingstemperatuur wordt niet bereikt, en een vonk ontsteekt daarom het mengsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al is beschreven werkt een dieselmotor met een hoge compressie welke de zelfverbranding dus bewerkstelligd door de hoge temperatuur (wet van Boile-Gay Lussac) Vroeger hoorde je wel eens van 'op hol geslagen dieselmotoren'. Met name motoren welke al wat ouder waren ontstond het probleem bij de zuigerveren en olieschraapveer. Deze dichtten de cilinder als het ware niet goed af en kon olie vanuit het carter langs de zuigerveren dus boven de zuiger komen en hield de motor zich op deze manier draaiende (in stand).

Dus eigenlijk wordt de motor draaiende gehouden door verbranding van zijn eigen smeerolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dus het is niet de diesel die de motor draaiende houdt, maar zijn eigen smeerolie dus. Dat was wat ik niet snapte, want de dieseltoevoer wordt denk ik wel electronisch geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is correct. Althans zo is het mij in mijn automonteursopleiding geleerd. Bovenstaande antwoorden kloppen ook als de mechanische- of elektronische dieseltoevoer niet wordt gestopt. Dan gaat hij uiteraard verder op zijn aangeleverde brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Als een dieselmotor op hol slaat kan dit aan de hand zijn, óf een lekke turbo..! (zie mijn antwoord)
De andere antwoorden zijn dan eigenlijk niet van toepassing, want als de brandstofafsluiter niet meer werkt blijft de motor wel draaien, maar neemt NIET in toeren toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik alsjeblieft een motivatie van deze min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus hoor. En van de ANWB ook denk ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bleef dus net zolang doorrazen tot de smeerolie op was, en dan draaide hij in de soep? Dit heb ik ook wel eens van een deskundige gehoord, dus ik snap de min ook niet.