Waarom is een wankelmotor slijtage gevoeliger dan een normale verbrandingsmotor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het is de afdichting van de rotor in het rotorhuis die verhoogde slijtage heeft. En doordat er steeds een beetje olie in het rotorhuis als smering wordt gespoten, zal dit door onvolledige verbranding verkolen en ook voor een hogere slijtage zorgen.
paulus811
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de middelpuntvliedende kracht wordt de afdichting van de rotor krachtig naar buiten gedrukt.

Middelpuntvliedende krachten zijn per definitie grote krachten. De afdichting drukt dus heel hard tegen de wand waardoor er veel wrijving ontstaat met als gevolg hoge slijtage.

De afdichting van de zuigers in een gewone motor is niet aan zijwaartse krachten onderworpen. De zuigerringen zijn qua maat weliswaar iets groter dan de de cilinder diameter zodat een goede afdichtende werking wordt verkregen, maar er is geen centrifugaal kracht aanwezig.
Edraket