Kun je op elke bandenmaat sneuwkettingen monteren en veilig rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Er zijn verschillende maten te koop. Dus ik denk dat het antwoord ja is. Hoewel sommige maten misschien lastiger te krijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet op elke bandenmaat in combinatie met een auto/type
kunnen sneeuwkettingen i.v.m. benodigde ruimte voor de ketting. Hier zijn wel oplossingen voor zoals Spike Spider of een andere velg/band combinatie. Voor 4WD auto's zie
instructieboekje van de auto of informeer bij de dealer. ANWB leden kunnen bellen met afd Auto Advies 088-2695000^lr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Leuk dat de ANWB hier ook antwoorden geeft en als zodanig herkenbaar is. Hulde! Ok en een + natuurlijk.
Op zich is het antwoord ja.
MITS.

Naar de sneeuw met je low profile zomerbanden en dan kettingen willen leggen is natuurlijk niet handig. Dus ga ik er van uit dat als je in een situatie komt dat je kettingen (of gelijkwaardige producten) nodig hebt je ook winterbanden hebt.
Controleer thuis of ze passen en oefen het aanleggen.
Let er op dat de schakels niet te dik zijn zodat ze tegen de wielkast komen!

En een sneeuwkettingzelf genereert geen veiligheid. Dat doet de bestuurder door juist met kettingen te rijden.
Ik heb 10 jaar alle wintersportgebieden van Europa bereden met een touringcar en heb mooie staaltjes gezien. Kettingen voor, met achterwielaandrijving.
Midden op een berg stilvallen omdat ze dachten het met zomerbanden het wel te halen. En geloof me stilvallen op een zware helling op kettingen is geen pretje met een bus of vrachtwagen.

En dan de snelheid waarmee men rijdt. De vonken vliegen er af. Kettingen geeft een trage rijsnelheid. en span ze na een 100 meter opnieuw na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een super lage auto hebt zonder ruimte tussen je band en auto niet :-)