ik lees dat accuproblemen in de winter vaak voorkomen. Is een accucheck raadzaam of is een 6 jaar oude accu goed te vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (7)

Een 6 jaar oude accu is een twijfelgeval op betrouwbaarheid. Het is best oud, maar het hangt van een aantal factoren af. Merk, gebruiksfrequentie, aantal ampere.. Als je geen problemen wil, dan kun je hem dus beter laten testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ONZIN!!
Accu's kunnen veel en veel langer mee dan 6 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jack7: Mee eens. In mijn auto zit een accu van ruim 11 jaar (net zo oud als de auto zelf) en hij doet het nog prima en heeft het vorige winter ook perfect gedaan. Misschien dat ie het in de winter begeeft, maar dat zie ik dan wel weer. Het zal best heel verschillend per accu zijn, maar een 6 jaar oude accu is dus niet per definitie een twijfelgeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Degene die er niet zo mee zit om met een lege accu te staan, plaatst hier niet zo'n vraag, neem ik aan. Maar oke, het gebeurd in de praktijk niet heel vaak dat een oudere accu spontaan weigert als je hem regelmatig gebruikt. Meestal merk je langzamerhand wel dat hij slechter wordt. Hij kan vast wel langer mee, maar na 6 jaar is ie zeker geen 100% meer! Vooral die goedkope dingen halen dat niet eens. Bij kwalitatief goede accu's is het na 8 jaar al wat kritisch en boven de 10 jaar is het echt afwachten wanneer hij het begeeft.
Mening: Ik acht een accucheck niet raadzaam:
- Er is een kans(je) dat door de check je accu stukgaat.
- Er is een kans dat je garage je 'voor de zekerheid' een nieuwe accu aan gaat smeren terwijl hij best nog een winter mee kan.

Een aardige test die je zelf kunt uitvoeren: laat 's morgens je licht een kwartiertje branden en probeer daarnaa de motor te starten. Lukt het, dan trekt je accu het nog wel een winter, lukt het niet dan is het twijfelachtig.
(Wel een acculader of sleepje bij de hand houden voor deze test....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Of de test bovenaan een heuvel uitvoeren... Maar serieus, ik heb ook wel eens een tip gekregen die je kan helpen starten als de accu op een koude dag net te weinig vermogen levert om te starten. In dat geval moet je de lichten aanzetten en vijf minuten (wat best lang is!) wachten. Daarna lichten uitdoen en opnieuw proberen te starten. Volgens mijn tipgever zou er een goede kans zijn dat de accu dan ineens wél voldoende vermogen kan leveren. Zijn redenatie: een koude accu kan erg weinig vermogen leveren, zeker als de accu al wat ouder is (hoge interne weerstand). Door de lichten vijf minuten te laten branden, trek je wat stroom, waardoor de accu opwarmt. Doordat je stroom verbruikt, raakt de accu nog wat leger. Maar doordat de accu ook opwarmt, vermindert de interne weerstand, waardoor hij toch meer vermogen kan leveren. Het opwarmen telt zwaarder mee dan het stroomverbruik door de lampen. Of dit ook echt werkt, weet ik niet - ik heb het nooit hoeven proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat deze man zegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht advies. Een accu geheel leeg trekken is altijd slecht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet leeg trekken. Kijk of je lichten nog wel normaal branden. Branden je lichten nog slechts zwakjes, dan ben je je accu aan het leegtrekken, en dan zal ook deze truc niet meer werken - en, inderdaad, eerder kwaad doen dan goed. Is de accu te zwak voor de startmotor, maar nog wel sterk genoeg om de lichten normaal te laten branden, dan is - wellicht - slechts de interne weerstand te groot. Dan kun je de lichten wel gewoon vijf minuten laten branden - je weet immers dat je daarmee de accu niet zult leegtrekken, maar wel zult opwarmen. Na vijf minuten is de accu warmer, de interne weerstand lager, en is er een kans dat de accu nu wel voldoende vermogen kan leveren voor de startmotor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK: Correct dat je stelt dat je accu dan definitief de geest zou kunnen geven. Maar liever op zo'n testmoment dan op een onverwacht moment dat je in de kou staat.
Snap die min niet van mij een C+
@Cryofiel: Je beredenering klopt helemaal (volgens mij)
@theodbn: Er wordt toch niet gesproken om je accu geheel leeg te trekken? Wat ook een indicatie kan geven omtrent het vermogen van je accu is om met verlichting aan te starten. Gaan je koplampen flauwtjes gloeien dan mag je ook redelijkerwijs aannemen dat je accu zijn beste tijd heeft gehad.
Een accu chek geeft wel een indicatie over de betrouwbaarheid van jouw accu. Hij wordt Namenlijk onder het afnemen van vermogen getest. Als er geen noemenswaardige spanningsval optreedt kun je redelijkerwijs aannemen dat je accu nog betrouwbaar is. De test is natuurlijk wel een momentopname en geeft eigenlijk geen garantie onder barre winterse omstandigheden. De levensduur van de accu kun je natuurlijk ook zelf beinvloeden door er voor te zorgen dat het elektrolyt op niveau blijft en e.v. je accu bij te vullen met gedistilleerd water. Voor de rest blijft het een gok. Heb accu's meegemaakt die het nog geen jaar vol hielden tot en met accu's die het 10 jaar volhielden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een accu nu 1, 2, of 6 jaar oud is hij kan altijd kapot gaan.
Dus een accucheck lijkt mij overbodig.
12 jaar geleden
Een accucheck kan nooit kwaad, wat een onzin antwoorden zeg.
Je kan er toch bij staan? en de uitslag zien?
Accu's nu testen voor de winter zoals hierboven beschreven is ook onzinnig.
Een accu heeft namelijk als het erg koud id sowieso het al zwaarder. Dus nu kan hij prima werken maar van de winter niet.
6 jaar is bij normaal gebruik best te doen overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een accu van 6 jaar oud door laten meten is nooit een verkeerde zaak .
Ook al zijn de gegevens dan goed maar het is nog geen garantie dat die accu dan probleemloos door de winter komt .
De meeste accu`s zijn tegenwoordig onderhoudsvrij dus dan kan men het accuzuur ook niet meer doormeten .
Dan weet je het zeker of die accu nog helemaal goed is !
Zoals afgelopen winter je hebt gezien hebben ook nieuwe auto`s met nieuwe accu`s start problemen geven door een lege accu .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oppassen met de resultaten van een accu-test. Vergeet nooit dat een accu tot 40% van zijn vermogen verliest zodra het echt kouder wordt. Als je hem laat testen in warmere omstandigheden krijg je dus een verkeerd beeld. Tenzij je de testresultaten goed interpreteert : geeft de test aan dat hij nog 80% van zijn capaciteit heeft dan kan je het erop wagen. Bij bv 60% vergeet je het maar !
Ook opletten met zogezegde onderhoudsvrije accu's. Die verliezen evengoed vloeistof leert mijn ervaring. En je kan ze wél bijvullen !Het volstaat dat je de stikkers bovenaan verwijdert en je vindt de traditionele 6 dopjes die je gewoon kan uitschroeven om het niveau na te kijken en zonodig bij te vullen. Opgelet : doe dit nooit binnen de garantieperiode van de accu. (meestal 2 jaar)
Succes !