Is er een maximum hoeveelheid licht dat achterlichten van auto's mogen geven?

Er zijn tegenwoordig een nieuw soort achterlichten die zo fel zijn dat het pijn aan de ogen doet. Waarschijnlijk zijn het ledlampjes.
Het helpt iig wel om afstand te laten houden. Dat is wat ik meestal doe om niet verblind te raken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Het beste antwoord

Wanneer het hier de orginele (led) verlichting betreft, voldoet deze aan alle eisen i.v.m de typegoedkeuring. De klacht horen we wel vaker vooral voor het stoplicht met de voet op de rem. Met name bij regen op de voorruit waardoor er een zee van rood licht ontstaat. Sommige mensen zijn er overgevoelig voor en klagen weleens over blinde vlekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn wel regels over dat je je mistlampen (de felle lampen) niet aan mag hebben als er geen mist is, dan kun je een boete krijgen (heeft m'n moeder gehad). En als je ziet dat er iemand aankomt, moet je ze zowieso uitzetten. Of er een maximum is aan de hoeveelheid licht weet ik niet, maar dat zou dan een regel zijn voor de fabrikant van de auto en niet voor automobilist.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook het reglement van het Openbaar Ministerie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de felheid staat niet omschreven, de kleur van de verlichting wel.
Ook welke lichten er waar en wanneer gevoerd mogen / moeten gevoerd worden op de verschillende voertuigen. (zie de link)
De enige bepaling is dat de verlichting niet verblindend mag zijn voor andere weggebruikers.
Fel brandende achterlichten kunnen -los van de LED-verlichting- ook te maken hebben met een verkeerde keuze / montage van het lampje, óf onjuist gebruik van de mistachterlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is de felheid wel degelijk omschreven, zie mijn antwoord en bijgevoegde link. En dan zal het bij jullie Hollanders toch wel ongeveer het zelfde zijn zeker?
Groetjes vanwege een Belg die in Nederland woont!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is de felheid wel degelijk omschreven, zie mijn antwoord en bijgevoegde link. En dan zal het bij jullie Hollanders toch wel ongeveer het zelfde zijn zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet niet Nokelpater, anders dan in de instructieboekjes staat voorgeschreven. De instructieboekjes staan weer in verband met de verleende typegoedkeuring van het bewuste voertuig.
Maar, kan zijn dat ik er naast zit....geef me mening graag voor een andere / betere.
Ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving terzake, maar bij de Belgische automobielinspectie (en die is veel strenger dan jullie APK) heb ik ooit eens op een lichtkrant gelezen wat de minimum- én maximum lichtsterkte (uitgedrukt in candela) is voor achterlichten, remlichten e.d. .Zie bijgevoegde link voor details. Terloops, ik kan mij niet inbeelden dat in het huidige Europa, mét Europese gelijkvormigheidsattesten, de Nederlandse regels afwijken van de Belgische.

Toegevoegd na 13 minuten:
Kijk in de link bij §2 algemene bepalingen 2° lichtsterkte.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bovendien is de Belgische norm gewijzigd in mei 2003, wat waarschijnlijk een aanpassing was i.v.m. de Europese wetgeving.