Mag een kind op schoot in de auto?

Het kind is al tien. We moeten alleen ergens heen en hebben maar 1 auto tot onze beschikking. Is een kind op schoot niet aan te raden of is het echt verboden en kan je hier een bekeuring voor krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
31K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is trouwens ook erg gevaarlijk.. Je moet je indenken dat als jullie zo een ongeluk krijgen en jij bijvoorbeeld achter het kind zit je deze bij een klap echt vast in de gordel drukt.. Gevaarlijk en kan echt ernstig letsel toebrengen.. Je kan al letsel oplopen als je alleen in de gordel zit laat staan met z'n tweeën..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto heeft gewoon zo haar beperkingen. Nu gat het om één kind, maar hoe neem je er zeven mee ?? Juist ; te wenig zitplaatsen = geen optie dus.
'Ergens heen moeten' is overigens de meest gebruikte toepassing van een auto, en dus niet bepaald een soort 'uitzondering' die het op schoot nemen van een passagier (kind of niet) zou vergoelijken.

Antwoorden (8)

Nee, dit mag niet.

Het kind moet op een officiele zitplaats zitten. Op het kentekenbewijs is te lezen over hoeveel zitplaatsen de auto beschikt.

Tevens moet het kind in de gordel, tenzij het om een oldtimer gaat, die nog niet is voorzien van gordels.

Even buiten de wettelijk regels; het is erg onverstandig, om het kind op de door u omschreven manier te vervoeren, omdat dit tot zeer ernstige verwondingen kan leiden in geval van een aanrijding.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen. Het is gevaarlijk en onbegrijpelijk dat mensen dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, nee, totaal onbegrijpelijk vind ik het niet. Als ik na een verjaardag 5 kinderen naar huis moet brengen, prop ik er voor de eerste paar kilometer ook wel even 4 op de achterbank en één voor. Zijn het er méér dan wordt het inderdaad twee keer rijden, maar je gaat mij niet vertellen dat niet vrijwel iedereen wel eens een persoon te veel in zijn auto heeft gehad.
Ik ga er niet mee de grote weg op (de 30 km-zone uit), en het gaat om uitzonderingen, maar het is vaak wel degelijk de meest praktische oplossing. Maar een kind van 10 over een lange stuk op schot vervoeren ; het lijkt me ook eerlijk gezegd geen pretje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het kind onder 12 jaar en nog geen 1.35 m dan moet het (als het je eigen kind betreft) ook nog eens op een zitverhoger zitten!
nee dat mag nooit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet.

Lees hier alles over
de regels voor het vervoer van kinderen in de auto.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html

Kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto in een goedgekeurd autokinderzitje worden vervoerd. Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, maar tot 12 jaar i.p.v. 18...
Het mag niet en is niet aan te raden.
Sterker nog het is zo stom als maar kan. Dat mensen dat niet inzien.
Stel je stoot je hoofd tegen het keuken kastje. Dat zal rond de 2 km/u zijn met de snelheid waarmee dat gebeurt.
Dat doet verrekte zeer!
Als je kind met een veel hogere snelheid een botsing te verduren krijgt...dat zal hij hoogst waarschijnlijk niet overleven.
Die vliegt van schoot dwars door het raam heen. Dat houdt niemand tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het gewicht van de persoon erachter er nog een keer bovenop. zelfde achterlijke actie als moeders met een draakzak met kind op de fiets. als er wat gebeurd klapt het kind wel ZO hard op het stuur dat het ter plekke kan overlijden. ik snap niet dat er mensen zijn dit zo met hun kind omspringen... grrrr....!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een kind vast in een draagzak zit of los in een zitje --> of dat veel uitmaakt. In de draagzak zal de ouder automatisch geneigd zijn het kind tijdens de val te beschermen; iets wat je met een zitje niet kan. Buiten dat sommige kinderen nog te klein zijn voor een zitje.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ en hoe vaak zie je niet dat ouders voorin netjes in de gordels zitten, en de kinderen los op de bank......
Het mag wel.
Er is duidelijke wetgeving voor het vervoer van kinderen en dat is er natuurlijk niet voor niets. Het spreekt voor zich dat je altijd voor de veiligste manier moet kiezen.
Maar soms is dat niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat het niet je eigen kind is en een zitje even niet beschikbaar is of past.
Er is daarom een uitzondering in de wetgeving hieromheen:
"Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun eigen kind een kinderzitje in de auto hebben. Maar voor andere kinderen kan niet altijd een kinderzitje aanwezig zijn. Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar (maar niet de eigen kinderen)."

Let op, het gaat dus om incidenteel vervoer en een beperkte afstand.
In dit geval wil je het kind op schoot nemen, als het even kan zou ik dat niet doen. Het zwaartepunt van een lichaam zit in de romp, hou die dus zo laag mogelijk. Kind moet als het even kan met de billen op de zitting, eventueel tussen iemands benen in. Gebruik als het even kan ook de gordel, zorg dat die in ieder geval om het middel heen zit en pas op met de keel. Een gordel mag nooit over iemands keel/hals lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het niet goed snapt. Een kind moet ALTIJD een eigen plek met een eigen gordel hebben (behalve taxi of bus). Bij iemand voor op schoot is NIET een eigen plek. Het mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het wel snap.
Ik zeg ook in mijn antwoord dat het kind als het even kan gewoon op zijn eigen billen moet zitten. Een kind vervoeren zonder stoeltje of verhoger is niet ideaal, maar incidenteel mag het wel, zo zegt de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dit soort incidenteel vervoer over beperkte afstand (dus niet een vakantiereis) volstaat gebruik van de gordel op de achterzitplaatsen voor kinderen vanaf 3 jaar. Dat zeg je zelf.
Dus op schoot : dat mag niet!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Annigje dan krijg je echt een boete!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Annigje, ik herinner mij deze uitzondering nog goed uit mijn verkeersopleiding.
Nee, dat mag niet. Een kind van 10 hoort op de achterbank in de gordel te zitten. Ik ben er zelf eens voor aangehouden omdat we een keer net 1 zitplek te weinig in de auto hadden. We kregen geen bekeuring maar een waarschuwing, maar de agent heeft wel heel duidelijk aangegeven dat dit beslist verboden was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik autokinderzitjes bij vervoer van andere kinderen

Van ouders en pleegouders wordt verwacht dat ze voor hun kind een autokinderzitje in de auto hebben. Voor andere kinderen die meerijden is niet altijd een autokinderzitje aanwezig. Voor kinderen van 4-6 jaar en kleiner dan 1,35 meter is het gebruik van de autogordel op de achterbank voldoende. Dit geldt alleen bij vervoer over een beperkte afstand. Ze mogen niet op de voorste zitplaats zitten. Kinderen van 4-6 jaar en groter dan 1,35 meter mogen ook zonder gordel op de achterbank zitten, maar alleen als er geen autogordel is. Met gordel mogen ze ook op de voorste zitplaats zitten.

Een beperkte afstand is maximaal ongeveer 50 kilometer en dus niet een vakantiereis. Als het vervoer van andere kinderen regelmatig voorkomt, is het veiliger om voor extra autokinderzitjes te zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft hetzelfde antwoord als ik en krijgt eveneens een min...
Maar ik weet dat je antwoord klopt dus van mij een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen jullie niet lezen dan? De vraag is: mag een kind van 10 op schoot?
Niet
over kinderzitjes en autogordels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annigje, Bedankt voor de plus en van minnen lig ik niet wakker. ;-) @momopoyolo, Jazeker kunnen wij lezen en daarom blijkt uit mijn antwoord dat het niet is toegestaan om een kind van 10 op schoot te nemen.
Als de passagier maximaal 1.34 groot is moet hij gebruik maken van een KBS (Kind Beveiliging Systeem) (goedgekeurd). Vanaf 1.35 moet de passagier op de juiste wijze gebruikmaken van de gordel. Indien de auto niet voorzien is van een gordel voor de passagier mag hij tot 18 jaar niet voorin zitten.