Wat is cupvorming aan autobanden? Hoe kan dat worden voorkomen? Zijn er automerken of bandenmerken die daarvoor extra gevoelig zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Het beste antwoord

Het cuppen is het ongelijk slijten van het profiel. Wanneer je met je hand over het profiel gaat voel je scherpe kantjes aan het profiel. Dit verschijnsel levert helaas een vervelend brommend bijgeluid op, vaak verward met een defect wiellager. Voornamelijk de banden op de achteras kennen dit verschijnsel met vaak de achterasconstructie als oorzaak. Bij elke beurt wielen wisselen is de beste remedie. Zo doe je het langst met een steje zonder vervelende bijgeluiden. Overigens niet écht auto of band afhankelijk maar een algemeen, soms exemplarisch verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer je over het profiel voelt en je voelt een 'zaagtand-profiel' zijn je banden gecupt.... Jammer maar helaas, deze banden zijn niet meer te redden. Laat in ieder geval je auto uitlijnen. Een verkeerde uitlijning veroorzaakt namelijk cupvorming. Controleer ook vaker je bandenspanning (minstens 1 per maand), dat wil ook een veel voorkomende oorzaak van cupvorming zijn. Wat betreft de cupvorming zelf hoef je niet zo bang voor te zijn. De trilling zal blijven tot je de banden vervangt. Het is echter meer vervelend dan gevaarlijk. Zorg dat je wel altijd minimaal 1,6 mm profiel op je banden houdt!