Jazeker heeft een auto met name in de motor lagers die onder druk (hydraulisch) worden gesmeerd. Onder in de carterpan van je motor bevindt zich een oliepomp en deze zorgt voor de smering van o.a. krukas- drijfstang- alsmede nokkenas lagers. Dit gebeurt onder druk van de oliepomp en mag dan m.i. hydraulisch worden genoemd. Ook de klepgeleiders en tuimelaars worden door dit systeem gesmeerd. Jouw Fiesta maakt dus geen uitzondering op andere types en of merken. Bedoel je een hydraulisch bediende koppeling die het druklager bediend dan is het antwoord hierboven relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me helaas niet vinden in jou beschrijving van hydraulisch en heb het daarom nog is opgezocht in een online encyclopedie: hy` drau - lisch [hie-] bijvoeglijk naamwoord en bijwoord de hydraulica benuttend, daarop betrekking hebbend; door water- of oliedruk werkend of in beweging gebracht: hydraulische remmen ; hydraulische pers bron: http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=hydraulisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zat zelf te denken aan smering welke onder druk plaatsvindt.
Zuiver op de keper genomen wordt dus niets in beweging gebracht middels hydrauliek. Ben wel benieuwd naar verdere reacties.

Andere antwoorden (3)

Deze auto heeft talloze lagers die onder druk (hydraulisch dus), worden gesmeerd. Ja dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel auto heeft een hydraulisch lager.

Ik vermoed dat je de koppeling bedoelt, en dan met name de bediening van het koppelingslager.

Zover ik weet is dat bij een Ford Fiesta hydraulisch bediend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk gaat het hier om een hydraulisch druklager van de koppeling. In sommige gevallen wordt deze bij de Fiesta toegepast. Niet allemaal; hangt van uitvoering af.