Als de specialist je met klem heeft afgeraden om nog auto te rijden, en je doet het toch, ben je dan nog wel verzekerd als er iets gebeurt?

14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Indien er iets in jou persoonlijke toestand wijzigt waardoor je kan weten dat dit gevolgen heeft of kan hebben voor je rijvaardigheid, dan ben je verplicht hiervan melding te doen aan het CBR. Dit doe je door het invullen van een eigen verklaring. Zij zullen dan beslissen of een keuring noodig is.

Men denkt vaak dat als men het niet weet het geen probleem is, maar dat is dus niet zo.

Overigens zit een groot verschil russen afraden en melden dat het niet meer mag met uw aandoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Totdat je medisch afgekeurd bent mag dat.
Of het verstandig is, is een tweede.
AWM
14 jaar geleden
Zolang je officieel niet medisch afgekeurd bent, mag je nog rijden (en ben je dus ook verzekerd).
Ik vraag me echter af in hoeverre het verstandig is als je specialist het je met klem afgeraden heeft.

Komt nog bij: stel je veroorzaakt een dodelijk ongeluk en je weet dat je afgeraden is te rijden... kan jouw geweten dat aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed opgemerkt, +1.
Rieneke1
14 jaar geleden
het gaat niet om mij c4th, ik heb zelfs geen rijbewijs.
het gaat om een kennis bij wie beginnende alzheimer is geconstateerd.
eigenwijs als dikke stront : (
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handige ziekte, dan kan hij altijd nog zeggen dat hij "vergeten" is dat de specialist dat gezegd heeft.
Maar even serieus... het afpakken van zijn autosleutels heeft geen zin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verkopen van zijn auto wellicht? Kun je altijd zeggen dat hij dat zelf heeft gedaan, maar dat hij het is vergeten... ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
in dit stadium zijn dat wel erg radicale oplossingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke: ervoor zorgen dat iemand anders rijdt en als bijrijder meekan? Desnoods via bijv. een Deeltaxi o.i.d.
Rieneke1
14 jaar geleden
hij vindt dat hij nog uitstekend rijdt biertje.
en eerlijk gezegd stap ik in dit stadium met een gerust hart bij hem in, zolang hij de grote weg niet opgaat.
moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad moeilijk. Je wil iemand zijn vrijheid niet ontnemen, maar je wil ook niet dat er ongelukken van komen. Een dilemma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wel in de stad, waar het verkeer vaak heel hectisch is, met onoverzichtelijke kruisingen, fietsers waar je op moet letten bij het afslaan, voetgangers op het zebrapad, en veel onverwachte dingen? Waarom niet op de grote weg, die overzichtelijk is, waar alles voorspelbaar is, en bijna nooit onverwachte dingen gebeuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me net voor Rota.
Rieneke1
14 jaar geleden
rota, ik bedoel eigenlijk in het dorp.
centrum grote stad lijkt me idd geen strak plan.
hij rijdt nu in het dorp, en soms een ritje naar de rand van de stad.
redelijk overzichtelijk allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag hopen dat dat geen dorp in de buurt van mijn woonplaats is. Ik fiets veel, en ik word al te vaak afgesneden door afslaande automobilisten - vooral ouderen hebben er geen idee van dat ze eerst moeten kijken of er niemand aankomt.
Rieneke1
14 jaar geleden
rota, hij rijdt eerder te voorzichtig dan te roekeloos.
maar evenzogoed hoop ik dat we hem er op korte termijn van kunnen overtuigen de auto weg te doen.
kan me wel voorstellen hoe moeilijk het is, weer iets wat hij niet meer kan...
De verzekering weet daar toch niets van alleen waarom doe je het dan toch?
Denk je bij het autorijden ook wel eens aan de ander?
Hoe gaat jouw wereld er uit zien als jij verongelukt?
Hoe ga je het uitleggen als je het ongeluk overleeft?
Wil je door hier op g.v. deze vraag te stellen steun vinden door wel te rijden of misschien wel afkeuring?
Wat is je echte doel van deze vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
het betreft een kennis van me, bij wie vorige week alzheimer in een beginstadium werd vastgesteld ed.
hij is verschrikkelijk eigenwijs, en rijdt vrolijk door.
z'n familie maakt zich niet alleen zorgen om hem, maar ook over de eventuele kosten als er wat zou gebeuren en de verzekering keert niet uit.
vandaar m'n vraag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig rieneke ben jij het niet, je liet me wel schrikken!
Fijne zondag nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rieneke: ik vind het eigenlijk kwalijk dat zijn familie zich meer zorgen maakt over de eventuele kosten dan over WAT er zou kunnen gebeuren.... Als hij iemand doodrijdt, dan kunnen de nabestaanden van het slachtoffer misschien wel een uitkering krijgen, maar wat is geld in zo'n geval waard?
Rieneke1
14 jaar geleden
c4th, z'n familie is geschrokken en overdonderd, ze proberen een inventarisatie van de risico's te maken.
ik zeg nergens dat ze zich geen zorgen maken over de gevolgen die jij noemt.
ik probeer alleen dit aspect inzichtelijk te maken.
Nee.
Ook als je een gebroken of gekneusde ledemaat hebt en in het gips of verband zit mag je niet rijden ook al ben je niet afgekeurd.
Zo kunnen dus ook medicijngebruik of gevolgen van een ziekte: duizeligheid, hartklachten etc reden zijn om het autorijden af te raden.
Je bent dan wettelijk aansprakelijk en de verzekering dekt in dat geval de schade niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je niet medisch bent afgekeurd, mag het - theoretisch.

Je moet het wel afvragen of je jezelf en de andere weggebruikers het risico kunt aandoen. Elke keer als je bijvoorbeeld in de krant leest dat iemand niet goed heeft uitgekeken en daardoor een kind een verlamming heeft bezorgd, moet je tegen jezelf zeggen: och ja, kan gebeuren, is niet zo erg.

Want als je dat wel erg vindt, moet je niet meer rijden als de specialist dat met klem afraadt.

Daarnaast is het de vraag wat er gebeurt als je bij een wat ernstiger ongeluk betrokken raakt. Dat kan ook gebeuren door een fout van een ander... Als het ongeluk ernstig genoeg is, zal er een onderzoek worden gedaan. Daar kan uitkomen dat jij wist dat het niet langer verantwoord is om nog achter het stuur te zitten. Dat vergroot de kansen op een rechtzaak waarbij jij in het beklaagdenbankje mag plaatsnemen...

In je verzekeringsvoorwaarden staat expliciet dat je de plicht hebt je verzekeraar op de hoogte te stellen van elke wijziging in je persoonlijke situatie - inclusief je medische situatie. Dus, heel concreet ingaand op je vraag, is het antwoord: nee, je bent niet meer verzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank rota, duidelijk!
+1
Verzekeren gaat om een onzeker voorval. Basis van iedere verzekering, dat de maatschappij niet hoeft uit te betalen als het niet een volldig onzeker voorval is, m.a.w. dat je het op de een of andere manier een beetje had kunnen verwachten.

Maatschappijen zullen zich in allerlei bochten wringen om niet te behoeven te betalen, net zoals jij je in allerlei bochten zult wringen om geen x duizend Euro voor niets te behoeven te betalen.

In dit verband heb ik mijn EPD (electronisch patienten dossier) gewijgerd en de reeds bestaande data (die zonder mijn toestemming zijn vergaard) laten wissen. Precies om die reden.

Toegevoegd na 17 uur:
In jpuw EPR staat, mag niet autorijden of slikt medicijnen die het autorijden belemmer. Ik zie de verzekeringsmaatschappijen al met rode oortjes lezen en aantekeningen maken.