Kan ik dezelfde bandenmaat van zomerbanden ook als winterbanden nemen? Ivm steekmaten

Ik heb begrepen dat je voor winterbanden dezelfde maat kunt nemen als je huidige zomerbanden. Hoe zit het met de steekmaat van velgen? Of kunnen alle velgen zomaar op elke auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (3)

Voor banden kun je gewoon dezelfde maat banden gebruiken. Voor de velgen moet je een velg pakken die qua maat bij de auto past. Hiervoor geld dat de steekmaat moet kloppen. Maar ook de ET waarde. De banden die je kiest moeten dan ook passen op de velg. Dus je kan niet zomaar een velg en een band kiezen. Het beste kun je je laten adviseren door een bandenspecialist als je zelf niet weet hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je puur de winterbanden op je huidige velgen wil leggen,is er geen probleem,houdt er wel rekening mee ,dat als je dit wil laten doen,dat het rond de 60 euro kost voor het alleen om te leggen.
Je zou ook kunnen overwegen,2dehands velgen er op te leggen en daar je winterbanden op te leggen,dan moet je inderdaad wel de goede steekmaat hebben,ik weet wel dat je zo niet alle velgen op iedere auto kunt leggen.
Misschien eens een idee,om eens naar een bandenboer te gaan,je een beetje van de domme houden,veel informatie opvragen, en dan later zeggen "ik bedenk me nog eens"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een velg moet écht specifiek voor de auto bestemd zijn. Dan hebben we het inderdaad vooral over de breedte, steek en ET waarde. Afwijkingen kunnen zeer nadelig zijn voor het rijgedrag en de verkeersveiligheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
De winterband kan dezelfde maat zijn als de zomerband. Bij een afwijkende maat liever smaller voor meer grip maar let wel op een gelijkwaardige afrolomtrek.