Is het bij moderne dieselauto's nog zinvol om het roet eruit te blazen door met hoge toeren te rijden?

Dieselauto's moeten bij de APK een roet-test ondergaan, om te controleren of er niet teveel roet in de uitlaatgassen zit.

Bij oude dieselauto's werd vaak aangeraden om kort voor de APK de motor een paar keer op maximaal toerental te laten draaien (wel met warme motor). Dus bij stilstand koppeling intrappen en gasgeven. Of een paar honderd meter 50 km/u rijden in de eerste versnelling.

Je zag dan inderdaad een bruine wolk uit de uitlaat komen. Het idee was dat de roetmeting bij de APK dan een lagere waarde zou geven.

--

Mijn vraag:
Is dit bij een moderne diesel (van eind 2007) nog steeds zinvol?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Het beste antwoord

Hoog toerental draaien met een diesel moet altijd belast. Dit wordt bij APK gedaan, tijdens een proefrit, om de toerenbegrenzer te controleren alvorens onbelast te draaien.
Een motor onbelast hoog toeren laten draaien mag alleen een deskundige. Als dit ondeskundig gedaan wordt bestaat er kans op motorschade. Regelmatig rijden met een wat hoger toerental helpt wel bij het schoonhouden van de motor. (boven 3.000 rpm)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een diesel van 2005. Dealer onderhouden. Tegen me is verteld dat het niet goed is om lang op een toerental van boven 4000 te rijden. Ik trap het ook wel eens op z'n staart (dus > 4000). Maar dat doe ik niet langer dan circa 1-2 minuten en niet achter elkaar.

Misschien kan je iets met deze informatie.