Is 65pk genoeg als je verwacht dat je niet vaak de snelweg op gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.3K

Antwoorden (5)

Ja hoor, met 65 pk kun je vlot mee in het verkeer. Voor stadsverkeer is 65 pk zeker genoeg. Ook op de snelweg sla je geen modderfiguur.

Een heleboel kleine auto's hebben maar weinig pk's en toch kom ik ze regelmatig tegen op de snelweg: Chevrolet Matiz, Daihatsu Cuore, Toyota Aygo, Kia Picanto, Peugeot C1 etc. etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 1 liter auto's zitten rond de 65pk, en halen meestal 170 als topsnelheid.
In de vijfde versnelling moet je van de acceleratie niet heel veel verwachten, maar ze rijden niet vooraan in de file :)
paulus811
12 jaar geleden
AdrieK, die 170 halen ze alleen brug af en wind mee. Dit soort auto's gaat niet harder dan 150-160.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha mijn swift ging max 130 XD vet grappig :P
Ja, dat is genoeg. Maar bedenk wel dat je niet al te snel een andere auto zult kunnen inhalen als er daar al sprake van is. Maar met 65 pk heb je meer als het aantal pk's wat een Lelijke Eend had toentertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is sterk afhankelijk van de auto waar deze motor in zit. Voor een auto (ver) onder de 1.000 kilo is het geen probleem. Voor een auto boven de 1.000 wordt 65 pk krap en wordt het lastig met het soms razende verkeer mee te komen.

Maar als het een in Nederland geleverde auto betreft, zal deze ongetwijfeld geschikt zijn voor het normale verkeer, maar een 'strepentrekker' zal het niet zijn.
paulus811
12 jaar geleden
De eerste kever had maar 25pk en haalde een snelheid van ruim 100km/h.

Jij hebt meer dan het dubbele aan het vermogen, lijkt me dat de snelweg dan een makkie wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je juist op de snelweg aan relatief weinig vermogen al genoeg hebt. Ik heb jaren lang gereden met een 65 pk diesel van 1068 kg zwaat (1,9 diesel zonder turbo's, nog indirecte inspuiting etc). Dat ding kon ,in duitsland gedaan, met ca 140 km/h urenlang doorrijden de top is ca 160. Alleen optrekken duurt langer (0-100 in 18 seconden ipv in 10).
Die wagen uit 1994 rijdt nu overigens nog steeds naar volle tevredenheid.

Met weinig vermogen worden , door het langzamer accelereren, heuvel op invoeg acties, inhalen op wegen met tegenliggers en evt trekken van aanhangwagens wel moeizamer. Ook heb je een paar meter meer ruimte nodig bij het kruisen van wegen als je voorrang moet verlenen.

ps. Ik heb ook goed kunnen rijden met een 700 kg zware 45 pk en 600 kg zware 36 pk wagen, echter in die tijd hadden alle wagen minder vermogen en was het rustiger op de wegen.