Ik denk dat je je pa het beste kunt overtuigen door hem mee te nemen naar de auto en hem te laten zien en met de verkoper proberen te regelen dat je hem mee mag nemen naar een garage voor een verkoopkeuring, wil de verkoper niet dan is dat al een meteen een rode vlag. Op die manier kun je je vader geruststellen. Ik begrijp hem natuurlijk wel, hij wil dat je het beste voor je geld krijgt.
Verder lees ik hier allerlei opmerkingen over dat je zo'n oude wagen niet moet kopen en dat je beter moet doorsparen. Vind ik een beetje onzin, je kunt een auto van 20 jaar kopen waar ge geen problemen mee hebt of een auto recht uit de fabriek waar je continu mee in de garage staat.....(beide eigen ervaring) Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten als je een 2e hands wagen koopt, waardoor je minder snel een kat in de zak koopt.
Je gaat voor een auto met 130.000km, dan is het handig om de distributieriem na te kijken, is deze nog niet vervangen dan is de kans groot dat dat nog moet gebeuren en dat is een kostbare zaak, verder kun de de banden met 2 handen vasthouden en de wagen proberen naar links en rechts schudden, zo kun je eventuele speling op het roulement constateren. De schokbrekers controleren door een keer stevig op de hoeken van de motorkap en achterkant te duwen, blijft hij nawiegen=foute boel. Bij een testrit de remmen testen door een 20km/u te rijden en dan fel te remmen, loopt hij netjes rechtdoor geen probleem. de koppeling kun je het makkelijkst testen door de wagen stil te zetten op de handrem de 2e versnelling te kiezen en de koppeling rustig op te laten komen, slaat hij meteen af als je de koppeling al maar een cm laat komen is niet goed, als je de koppeling helemaal kunt laten komen en hij slaat niet af, tja dan is die helemaal naar de vaantjes.
Controleer ook even de olie en de andere vloeistofjes. en last but not least, let op als hij rookt, voornamelijk bij het optrekken na schakelen, stelregel hierbij is,
witte rook, als het niet te veel is en niet bij warme motor, geen probleem is gewoon een beetje condens,
Zwarte rook, ook niet zo'n probleem alleen dan dat er met de wagen gescheurd is. (en dat is natuurlijk ook niet aan te raden)
Blauwe rook, die mss een beetje naar kaarsenvet ruikt, meteen weglopen die wagen zuipt olie, met alle dure oorzaken van dien....
als je dit doet wil niet zeggen dat je een goede wagen hebt, maar je kunt het als leidraad gebruiken.
Ik wens je veel succes en vooral veel rijplezier met je eerste wagen.