Wat zijn de rechten van een particulier die zijn auto (in goede staat) verkoopt?

Ik heb vrijdag mijn auto (in goede staat) verkocht. Kopers en zwager van kopers hebben een proefrit gedaan. De auto is niet voor de aankoop gekeurd.
Nu (dinsdag) heeft de auto olie gelekt en hebben ze de auto naar de garage gebracht.
De reparatiekosten bedragen: € 1.000,00.
Zij willen graag een tegemoetkoming in de kosten.
Wat zijn mijn rechten en plichten?

Toegevoegd na 2 uur:
De auto heb ik verkocht, is vrijdag overgeschreven.
Gisteren belde de koper dat er olie uit de carter lekt en dat de o.a. v-snaar niet goed is. De garage heeft hem verteld dat dit € 1.000,00 gaat kosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén - Tweetje met een malafide garage?

Antwoorden (5)

Zolang de auto nog niet is overgeschreven op hun naam, ben jij nog de verantwoordelijke. Jij hebt het vrijwaringsbewijs klaarblijkelijk nog in bezit. Jij bent de eindverantwoordelijke voor de auto en dus ook voor schade, apk en boetes.

Toegevoegd na 56 seconden:
Heb je een specificatie opgevraagd van deze €1000,-? Het is wel een heleboel geld voor lekkende olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koper op zijn beurt mag alleen die eigenschappen verwachten waarvan hij de aanwezigheid niet behoeft te betwijfelen. Als hij twijfelt of zou moeten twijfelen, dient hij de verkoper vragen te stellen of onderzoek te verrichten. Dat is de onderzoeksplicht. De vraag rijst dan doorgaans of verkoper voldoende informatie aan de koper heeft verschaft zodat deze aan zijn onderzoeksplicht kan voldoen. De verhouding tussen de onderzoeksplicht en de mededelingsplicht is niet altijd duidelijk. Aangenomen kan wel worden dat indien de verkoper niet aan zijn mededelingsplicht heeft voldaan (derhalve iets heeft verzwegen) een beroep op onvoldoende onderzoek door de koper niet meer op kan gaan.

http://www.anwb.nl/rechtshulp,/koop-en-verkoop/de-koop-sluiten/Tips-koop-particulier.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nogal gemakkelijk om te zeggen, dat de wagen olie lekt en dat na een reparatie van € 1000,- in een garage het probleem opgelost is. Zonder het te melden en zonder dat jij het olielek gezien hebt kan men geen beroep doen op een tegemoetkoming van de kosten. Jij hebt immers niets kunnen constateren. De koper had dit voor de reparatie kenbaar moeten maken en met jou moeten overleggen hoe jullie dit op gaan lossen. Er kan in de periode vrijdag t/m dinsdag vanalles gebeurd zijn met je oude wagen en wanneer jij in goede trouw de auto verkocht hebt en de eventuele gebreken aan de koper gemeld hebt is het nu zijn verantwoording en kunnen ze je niets maken. jij hebt het mankement zelf niet geconstateerd toen je hem verkocht en hebt het niet kunnen constateren, omdat de wagen al gerepareerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koper heeft onderzoeksplicht.
Deze lekkage komt niet zomaar opzetten.

En de V snaar hadden ze kunnen bekijken, en als pas na koop bij een garage een probleem blijkt, Is dat hun zaak hadden ze dan voor verkoop moeten doen.

Niks doen en koop is koop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij particulaire verkoop is er nooit sprake van "garantie", jammer voor de koper.
Dus ik zou me er niet druk om maken, en wat de voorganger al zei: er kan in een weekend veel gebeuren.
Misschien heeft de nieuwe eigenaar wel veel te hard over een drempel gereden en daardoor het carter lek gereden