snorfiets rijd door rood op voorangsweg word aangereden door auto. wie heeft er schuld

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (7)

Voor zover ik het kunnen opzoeken is een snorfiets een volwaardige verkeersdeelnemer. Geniet dus niet de speciale status van beschermd.

Toegevoegd na 1 minuut:
"U bent verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen af te sluiten indien u aan één of meer van de volgende voorwaarden voldoet:
- u in het bezit bent van een auto, motorfiets, scooter, brom- of snorfiets.."

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zal ook een kwestie worden, of de auto de snorfiets had kunnen ontwijken.

Toegevoegd na 7 uur:
Zwakke weggebruikers betrokken in een ongeval (jan – apr 2008)

Aantal betrokken zwakke weggebruikers
Totaal aantal gekwetste zwakke weggebruikers
Aantal zwaar gekwetste zwakke weggebruikers

Voetgangers

Fietsers

Bromfietsers

Totaal

Toegevoegd na 7 uur:
Hieruit concludeer ik, dat bromfietsen ook tot de zwakke verkeersdeelnemers behoren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaliter heeft de snorfiets schuld, maar aangezien deze vaak gezien wordt als zwakkere verkeersdeelnemer zal het goed kunnen dat de automobilist weer voor de schade opdraait.
(hebben wij vroeger ook gehad, brommer maakt fout, wij konden hem niet meer ontwijken, rijden hem aan, maar mooi dat we zelf konden betalen)
(oke, is trouwens wel 22 jaar geleden gebeurt, maar weet het nog goed).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snorfiets is dan schuldig. maar als het een verzekeringskwestie wordt is de automobielist vaak fout. Is er namelijk een aanrijding met een snorfiets of brommer dan is de autobestuurder degene die vaak de schuld op zich moet nemen. Dit is iets met zwakere verkeersdeelnemers ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke idioot zet hier zonder toelichting een minnentje neer ?
De snorfiets rijdt op een voorrangsweg. Ondanks dat hij door rood rijdt, is de automobilist schuld.
Hier kijkt de verzekering vooral naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat er een aantal antwoorden bij zitten waarin ik me absoluut niet in kan plaatsen wil ik Beemertje83 even gelijk geven.
Als je een theorie examen hebt afgerond en op zo'n voertuig rijd dan zou je de regels moeten kennen.
Bij fietsers en voetgangers is dat niet het geval, vandaar dat dit de kwetsbare groep is.
Bromfieters hebben een theorie examen afgelegd (of hebben vrijstelling gekregen (voor okt. 1980 geboren).

Volgorde van regels voor voorrang als de 1e stap niet van toepassing is, ga dan door met het daaropvolgende stap:

1 Hulpvoertuig met geluids- en lichtsignalen
2 Tekens van de verkeersregelaar
3 Verkeerslichten
4 Tekens op de weg/borden
5 Algemene voorrangsregels zoals als verkeer van rechts.

Daarnaast moet je ook nog letten op doorgaand verkeer, korte bocht gaat voor lange bocht, voetgangers hebben geen voorrang maar "gaan voor" als je ze in de bek of nek aankijkt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het zo dat verkeerslichten slechts een hulpmiddel waren. De voorrangsregels gingen voor de verkeerslichten. Dus reed iemand door rood maar bevond hij zich op een voorrangsweg, dan had die persoon voorrang op iemand die door groen reed maar van de zijweg kwam.

Nu is dat niet meer zo. Nu hebben verkeerslichten prioriteit boven de voorrangsregeling.

Dat de snorfiets op een voorrangsweg reed, doet dus niet ter zake. Hij reed door rood en zat daarom fout.

Echter, een snorfiets heeft dezelfde status als een fiets. De snorfiets is dus de zwakkere verkeersdeelnemer. Die geniet speciale bescherming. Dat betekent dat de automobilist aansprakelijk is, tenzij de snorfiets van roekeloos gedrag kan worden beticht.

(Voor bromfietsen is dat anders. Die gelden /niet/ als de zwakkere verkeersdeelnemer. Was het een bromfiets geweest, dan was de bromfietser schuldig en aansprakelijk.)

Voor de rechter zou bij de snorfietser moeten worden bepaald of er van roekeloos rijgedrag sprake is. Gaat het om een stoplicht dat al een tijd op rood stond, en reed vanaf de zijweg een continue stroom auto's over de kruising, dan is er kans dat de snorfietser roekeloos rijgedrag vertoonde en dus aansprakelijk is. In alle andere gevallen is het moeilijk, en is de uitkomst uiterst onzeker.

Dan is er dus grote kans dat de snorfietser schuldig is (daar doet het beschermingsprincipe niets aan af), maar de automobilist aansprakelijk. De automobilist moet dus opdraaien voor de schade waaraan hij geen schuld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat je met een andere conclusie komt dan waar ik eerder voor heb "geplust" vind ik je uitleg erg goed en doordacht. Zit nu te twijfelen! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik me op zich wel in vinden je verdiend een + punt van mij.
Beide.
De ene voor geen voorrang verlenen en de ander voor negeren rood.