Als je op een schadeformulier de snelheid invult en deze blijkt boven de maximale snelheid te liggen, kan je dan een boete krijgen?

Dus als de maximum snelheid voor die weg 50 is en je geet op je schadeformulier aan dat je 70 reed, kan je dan een boete krijgen? Je zet immers je handtekening onder het formulier...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Van justitie kan je geen boete krijgen. Het heeft uiteraard wel gevolgen voor de afhandeling van de schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijkt me niet; Volgens mij moet de snelheid door de politie gemeten zijn / door hun apparatuur. Maar ik weet het niet zeker.

Je loopt wel de kans dat je verzekeraar zegt dat ze niets betalen als je te hard reed..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan kun je geen boete krijgen, want niemand heeft onomstotelijk vastgesteld dat jij werkelijk zo hard reed... En het formulier heeft alleen betrekking op de afhandeling van de schuldvraag van zaak in kwestie, dus verzekeringstechnisch en niet juridisch... Het kan wel degelijk gevolgen hebben over de schuldvraag, meestal mag jij niets fout doen om een verzekering zo ver te krijgen dat die tot uitbetalen overgaat.. Kunnen verzekeringen er onder uitkomen door aan te tonen dat jij je niet aan de voorschriften gehouden hebt dan zullen ze dat niet nalaten en dan moet je de schade op een andere manier betalen, want de verzekering geeft dan meteen niet thuis... Datzo of Ditzo ook niet...

Overigens kon je beter een boete krijgen dan de schade op eigen houtje te moeten betalen, maar dat is dan weer een andere zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is je antwoord wel goed, maar je redenering klopt niet! He kan voorkomen dat beide partijen schuld hebben bij een ongeluk. Dan wordt er wel degelijk een gedeelte van de schade betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het kan ook zijn dat jij normaal gesproken niet schuldig zou zijn, maar dat je automatisch minimaal 50% schuldig bent als je 70 reed waar je 50 mocht.
Van justitie kun je geen boete krijgen. De schuldvraag kan er wel door worden beïnvloed. Jij hebt je dan namelijk onverantwoord gedragen.

In Duitsland is dat bijvoorbeeld wettelijk geregeld: ook al geldt er op een Autobahn geen maximumsnelheid, als jij sneller reed dan 130 km/u en je raakt betrokken bij een ongeluk, ben je altijd minimaal voor 50% aansprakelijk - ongeacht wat er werkelijk gebeurt.

Aan de andere kant: stel dat jij 70 reed waar je 50 mocht, en je vult 50 in, en daarna blijkt uit sporenonderzoek of uit de schade aan de auto's dat je sneller bent geweest dan 50, dan hang je ook behoorlijk. Dan heb je namelijk de verzekering opgelicht, en dan hoeven ze helemaal niets meer te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar 50 km mag op die weg ,nooit zeggen dat je precies 50 reed,dat geloofd toch niemand,iedereen rijdt wel iets harder,dan is het gewoon tegen de 60 km per uur.
daar kan ook iedere politie agent mee leven.
is ook geen zaak voor de politie,maar de verzekeringsmaatschappijen onderling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen blijven toch altijd kleine fiefjes. I.p.v. de consequenties te aanvaarden van je eigen handelen.
Als er een ander betrokken was bij dat ongeval, dan hang je in de meeste gevallen, want die ander moet ook een handtekening zetten op het schade formulier.
ze kunnen geen bekeuring geven maar het kan wel gevolgen hebben voor de schuldvraag