Een auto, waarbij permanent 4x4 ingeschakeld, maar ook nog de mogelijkheid om speciaal voor moeilijk terrein in te schakelen. Wie heeft ervaring?

Kan een oude auto kopen waarbij permanent de vier wielen worden aangedreven. Destijds kon men blijkbaar nog niet overschakelen naar 'normaal'. Er is blijkbaar ook een optie - nog niet gebruikt - om de auto speciaal voor moeilijk terrein te schakelen. Kan iemand mij daar meer over uitleggen? Het gaat om een oude VW Syncro (1984) van de Bundeswehr. En, ik heb er geen ervaring mee, wanneer je constant moet rijden met 4-wiel aandrijving, hoe is dan het rijcomfort op de (snel)weg en hoe zit het met benzineverbruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Antwoorden (3)

Het rijden met 4wdr is vrijwel comfortabel omdat je maximale grip hebt in ons kikkerland klimaat! EN bij sneeuw en gladheid heb je extra voordeel! Alleen het brandstof verbruik is iets hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stand voor moeilijk terrein is niet meer dan een extra versnellingsbak met 2 standen. Wanneer de auto in "normale" stand bv. een helling tot 25 procent kan oprijden, zorgt de stand voor moeilijk terrein ervoor dat de versnellingen kleiner worden, zodat je een helling tot zo'n 45 procent op kan rijden. De eerste versnelling is dus in deze stand ongeveer een "halve" eerste, de tweede komt ongeveer overeen met de eerste versnelling in gewone stand. Daardoor (en uiteraard ook door de vierwielaandrijving) kunnen terreinwagens ook veel zwaardere aanhangwagens trekken dan gewone auto's. Kijk maar eens naar marktkramers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ alleen van die zware aanhangwagens heeft meer met regelgeving te maken.
Ik heb een bestelwagen, 2.5TDI erin en veel koppel. Geen probleem dus om 3500kg erachter te hangen, alleen omdat mijn reminrichting en ophanging er niet op gemaakt is mag er max. 2000 achter. Met regelgeving bedoel ik, dat als ik er 3500kg achter hang en rustig aan doe het prima kan. 3500kg en 100km/uur dat vraagt om problemen. Dus wordt het maar helemaal verboden.
Je hebt het over een auto uit 1984, het comfort zal sowieso wat lager zijn.
Ik heb een T4:
www.weetjewel.com
En dat rijdt al een stuk minder comfortabel dan een Golf met hetzelfde bouwjaar.

Waarom ga je hem kopen?
Om goedkoop kilometers te kunnen maken of als hobby?

Veel over de t3 4WD:
http://www.teedrie.nl/aankoop_syncro.php
en
http://www.syncronautslowlands.com/

Ben je zelf handig met auto's?
Het zou anders wel eens een dure hobby kunnen worden.
Ik weet eventueel een goede en niet dure T4 specialist. (geen idee of ie ook wat van T3's weet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de links! Ik ga ze eens op m'n gemak bestuderen. Kun je uitleggen met wat je bedoelt met een dure hobby? Waar denk je specifiek aan? Onderdelen? Ik zou hem aanschaffen voor 'dagelijks' gebruik. Kinderen naar school, werk, boodschappen, naar Italië..... Weet jij trouwens wat het verbruik van een Syncro is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
late reactie:
dure hobby: vooral als je een oude auto koopt waar geen of alleen dure onderdelen voor te krijgen zijn.
Voor VW is veel te krijgen, vooral ook in Duitsland, maar of dat ook voor de 4WD versie geldt zou je even moeten uitzoeken. Of heb je hem ondertussen al?