Wat is de beste aanpak voor winterbanden?

Ik wil 's winters op winterbanden rijden. Hoe pak ik dat aan?

a) De niet-gebruikte banden thuis opslaan, of bij de bandenverwisselaar laten opslaan?

b) Alleen de banden laten wisselen, of band-plus-velg laten wisselen?

c) Deze hele exercitie in Nederland laten doen, of in Duitsland, waar men meer is ingesteld op de halfjaarlijkse bandenwissel dan hier?

Hoe liggen de afwegingen qua kosten, moeite en techniek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik heb dat -voor Duitsland- ooit eens uitgerekend. Het kwam er op neer dat je -als je je banden + velgen wisseld- het klusje goed zelf kan doen elk jaar. Echter, het geld dat je bespaard door jaarlijks je banden zelf te vervangen ben je kwijt aan velgen. Als je de kosten voor het wisselen deelt door de kosten van een extra set velgen kom je uit op het aantal jaar dat je zelf eea moet vervangen tot je winst gaat maken. Bij mij was dat ruim 6 jaar. Vond ik niet interessant: Over 6 jaar is mijn auto waarschijnlijk toch klaar voor vervanging.

Ik laat in Duitsland mijn banden vervangen en sla de andere set op in de garage. Grootste nadeel: Je moet 2 keer per jaar naar een garage en je auto daar een paar uur laten. Ik ga dan gewoon kleren kopen :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen geklooi - voor 10 euro extra per band per jaar: gewoon 't hele jaar door op winterbanden rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat geen oplossing, ze slijten veel sneller en maken een klereherrie, plus dat je meer wrijving hebt en dus meer brandstof verbruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nat weer hebben winterbanden minder grip dan zomerbanden. Bij hogere temperaturen leiden winterbanden tot meer verbruik dan zomerbanden. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/nadeel-winterbanden.8396 .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zonder winterbanden kun je niet altijd Duitsland in....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook begin januari mag je best met je zomerbanden door Duitsland rijden. De enige eis is dat je banden moeten zijn aangepast aan de omstandigheden op de weg. Op een warme, sneeuwloze januaridag mag je dus op zomerbanden rijden. Er zijn genoeg Duitsers, vooral in het relatief warme noorden, die geen winterbanden laten monteren. Op die paar dagen per jaar dat de omstandigheden wel ijzig zijn, laten ze de auto gewoon staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat is een misverstand; je mag Duitsland gewoon in met zomerbanden hoor, ook tussen oktober en maart.
Het probleem is alleen dat ALS er iets gebeurt, en jij hebt GEEN winterbanden, dan heb JIJ het gedaan, en zijn de kosten voor JOU. Ook als je gewoon geen voorrang hebt gekregen of er iemand recht je kont in is gereden toen je stilstond. Je krijgt dus geen bekeuring voor het niet hebben van winterbanden (onder een NL auto) ,maar je bent WEL het bokkie als het misgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, klopt - maar alleen als er sprake was van winterse omstandigheden. Op de door mij genoemde warme, sneeuwloze januaridag gelden de gewone aansprakelijkheidsregels, en doet het soort banden niet ter zake. De officiële regel in Duitsland rept niet van winterbanden, maar eist dat de auto (inclusief uitrusting) moet zijn aangepast aan de te verwachten weg- en weersomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie vergeten dat garagebezoek niet bepaald goedkoop is. En eigenlijk moet je ook elke keer uitlijnen.
Vandaar mijn schatting van 10 euro per band per jaar extra. 20% extra benzine lijkt me zwaar overdreven.
Als je een wat modernere (geluidsgeïsoleerde) auto hebt en moderne winterbanden, valt 't met 't extra geluid volgens mij erg mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zomerbanden zijn te hard voor koude omstandigheden."
Volgens mij echt alleen als er sneeuw/ijs ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de helderheid: de minnetjes die je hebt gekregen vind ik onterecht. Ze zijn niet van mij.
Wij doen het gelijktijdig met de Duitsers - we moeten wel, want gaan regelmatig de grens over. Zo tegen oktober gaan de winterbanden erop, en als het weer continu boven de 7 graden is gaan de zomerbanden er weer op.

De (overigens complete) wielen -dat gaat het snelst en scheelt een fortuin aan balanceerkosten; elke keer 60 euro - hebben we in de tussentijd gewoon in een hoekie van de garage op en stapeltje liggen. Mooi bijzettafeltje. ;-D

Toegevoegd na 1 minuut:
Omleggen en balanceren kost per keer per band een euro of 15. De kosten voor een paar extra velgen - plus dat je het dan met een krik en en sleutel in een middagje zelf kan doen - heb je er dus zo uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het ook gelijktijdig met de Duitsers doen, want ik ga ook heel regelmatig de grens over. Daarnaast is het ook in NL van (veiligheids)voordeel om op winterbanden te rijden. Heb je ooit overwogen, de wielen (band plus velg) in Duitsland te laten verwisselen? Ik meen dat de kosten daar lager zijn, omdat iedereen het daar doet. Als je toch vaak in Duitsland komt zoals jij en ik, moet dat geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neuh...mijn man is - naast IT-specialist - in zijn vrije tijd een niet onderverdienstelijk automonteur, dus goedkoper kunnen we het echt niet maken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, dan neem ik mij voor om twee keer per jaar niet via Arnhem en Oberhausen, maar via good old Tukkerland naar Duitsland te rijden. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wielen wisselen (zonder uitlijnen ed) kost in Dld. ca. 12-20 EUR (voor 4 wielen).
Banden wisselen 15-20 EUR per band. Setje Staalvelgen loont zich dus wel.
Opslag van 4 wielen kost ca. 50-100 EUR per jaar. (Bij Marleen wellicht minder :-) ). bv:
http://www.atu.de/pages/shop/startfelgenreifen/startfelgenreifen_test2.html?emosredirected=1
Koop op Marktplaats een setje velgen en leg daar de winterbanden omheen. Als je ze met winterbanden koopt zijn ze meestal al gebalanceerd. Als je alleen banden wisselt moet je iedere keer opnieuw balanceren. Bovendien beschadig je de zomervelgen niet en vooral niet als je ook nog kettingen om de winterbanden moet leggen.

Ik weet niet hoe je woont, maar zelf opslaan is in ieder geval het voordeligste. Als je dan ook nog een garagekrik koopt voor 20/30 euro (soms in de aanbieding bij de Aldi) kun je ze eenvoudig zelf omzetten op het moment dat je dat het beste uitkomt.

Wel zorgen dat de auto vlak staat en nooit met het bij de auto geleverde krikje werken (dat is alleen voor noodsituaties). En de banden merken zodat ze altijd op dezelfde plaats worden teruggezet.

In Duitsland laten doen lijkt me niet nodig, zoveel techniek komt er niet bij kijken.
paulus811