hoe heet dit het is niet de versnelling want het is een automaat maar hoe heet het en hoe werkt hij?

het is dus van een automaat de Toyota Prius en volgens mij is het in het Engels een poke? (zie de afbeelding)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
18K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet een gewoon semi-automaat.Dat je in stand B gewoon zelf kunt schakelen.{vaak wordt die ook met de M aangegeven}

Antwoorden (3)

Ook een pook of een stuurknuppel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pook prima. Stuurknuppel? Nee, want daarmee bestuur je de auto niet. Stuurknuppels zitten in F16 straaljagers o.a.
Een pook. Hiermee kun je de auto in zijn vrij (N), in de achteruit (R), in de automaat (vooruit) (D) en ik denk de handrem (B) zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze noemen het de versnellingspook. Meer als gewoonte.
Je selecteer er de 'versnellingmode mee.' (niet de versnelling)
D=drive (gewoon rijden)
N=Neutral (zijn vrij dus)
R=reverse (achteruit)
B=break (op de motor remmen voor bijvoorbeeld in de bergen tijdens afdaling)

Je kan hem gewoon (zelfs onder het rijden) in een willekeurige stand zetten.

Er zit natuurlijk een beveiliging in zodat hij niets doet wanneer je bij een te hoge snelheid hem ineens in zijn achteruit zet. bij lage snelheden kan het wel (uit parkeren enz.)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B- om af te remmen op de motor?? B is in dit geval toch hetzelfde als de VS versie "P" van park? Oftewel de parkeerstand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herstel! Je hebt gelijk! Nooit geweten dat B is voor afremmen op de motor bij bv het afdalen. Voor de P heeft de toyota een knop.
Weer wat wijzer, dus een dikke plus +
ronaldP
12 jaar geleden
Indeed... de accu wordt dan opgeladen.
Detail: als de accu vol is remt de auto ineens een stuk minder af op de 'motor'.