wat gebeurt er met de stuurbekrachtiging zoals slijtage, als er een nieuwe en een versleten band gemonteerd is op de voorzijde van een auto ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Daar gebeurd niks mee, daarom moet je ook alle dingen (remmen, banden) aan allebei de kanten vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Metamo,

De stuurbekrachtiging merkt er niets van als er 1 nieuwe en 1 versleten band opzit.
Maar waarom zou je het risico nemen om met 1 versleten band te gaan rijden ,het is levensgevaarlijk !!

Groeten,
Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de stuurbekrachtiging merkt er niets van maar het differentieel des te meer!! Als je een versleten band vergelijkt met een nieuwe merk je dat de rolomtrek kleiner is, de ene band draait dus vaker dan de ander, je differentieel vangt dat op. Gewoonlijk enkel in bochten maar nu dus permanent. De tandwielen in je differentieel zullen dus sneller slijten.
Daarnaast zal je wagen bij zowel optrekken als afremmen scheef trekken, normaal niet zo'n probleem maar bij een stevige remaktie ( niet eens extreem.) heb je kans de uitnodiging "zachte berm" eens uit te proberen of erger! Verder heb je verschillend grip op beide banden dus zal de linkerbocht anders sturen dan de rechter en Aquaplaining is de volgende die om de hoek komt kijken, een van de wielen zal water niet voldoende af kunnen voeren waardoor je wagen onbestuurbaar word op nat wegdek.
Mijn idee is gewoon tweemaal dezelfde soort band eronder, kost je met een hoop pech 100 euro maar da's weinig in vergelijking met wat een klapper je kost!