Waarom zit er in een auto geen stopcontact zoals je die in huizen ook hebt?

Dat is toch veel handiger dan dat aparte stopcontact? Als je een gewoon stopcontact in de auto hebt dan kan je veel makkelijker dingen opladen of gebruiken in de auto. En ik snap dat een reden kan zijn dat het afleidt van het rijden, als je vanalles zou kunnen doen in de auto. Maar waarom dan geen gewone huisstopcontacten bij de achterbank?
Mijn vraag is dus: waarom zit er in een auto geen 'huis'stopcontact?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel dus niet dat er een draad vanaf je huis moet lopen, maar gewoon een stopcontact met twee gaten erin, zodat je gewoon je telefoon bijvoorbeeld op kunt laden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.a. omdat je anders van die slimmeriken krijgt die hun 220V apparaat in een 12V stopcontact in je auto gaan stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er omvormers zijn, weet ik, maar dat die tegenwoordig al in auto's ingebakken zitten, wist ik nog niet. Interessant. Best wel nuttig tegenwoordig, scheelt gedoe met speciale stekkers en omvormers.

Het beste antwoord

Zelfs als het de vorm van een normaal stopcontact had zou je het nog niet met de adapter van je telefoon kunnen gebruiken. Een auto geeft maar 12 volt gelijkstroom ipv de 220 (230 inmiddels) wisselspanning in huis.

Als de pluggen hetzelfde waren zou je gemakkelijk een apparaat bedoelt voor 12 volt in een 220 stopcontact kunnen doen en dan krijg je gevaarlijke situaties. Het is dus heel nuttig om voor een verschillende spanning ook verschillende stekkers te moeten gebruiken.

Nu zijn er verschillende stopcontacten voor 12 volt. Die in de auto is oorspronkelijk ontworpen voor een sigarettenaansteker en heeft later pas de functie van stopcontact gekregen. Voor 220 heb je overigens ook meerdere varianten. Zelfs in Europa heb je al een aantal verschillende stopcontacten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Die kun je gwn kopen in de winkel een omvormer in de sigaretten aansteken doen en stopcontact
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom zetten ze die dan niet meteen in de auto?
waarschijnlijk omdat er niet van zulke lange verlengsnoeren zijn om je van stroom te voorzien.

je apparatuur kan je op een andere manier opladen in de auto, dus een stopcontact is alles behalve handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje, ik vind je avatar ongeschikt.
Om twee redenen. 1. Jezus doet een obsceen handgebaar (is beledigend voor christenen)
2. Iedereen en ook kinderen zien op deze site dit handgebaar. Dat is gewoon asociaal. Hou het gezellig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw? wie zegt het het jezus is?
maar zal het veranderen voor je hoor als je er zo aan ergert. momentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo. even voorstellen aan Macula. de gorilla die aan zijn vinger is geopereerd waardoor deze niet meer kan buigen. overigens vond ie zichzelf nogal goddelijk. hij plaagde de vrouwtjes teveel in de apenheul hier en ze vreesden Macula op een gegeven moment. hij is dus verhuisd, maar....gelukken hebben we de foto's nog!!
hoop dat deze avatar mét deze toelichting niet als aso beschouwd kan worden. overigens weet ik niet wat kinderen hier te zoeken hebben op deze site. op het net staan wel schadelijkere dingen dan een man met lang haar een een middelvinger omhoog.
had ook een foto van mijn broertje met zijn middelvinger omhoog maar durfde gewoon niet meer. deze heeft namelijk lang haar, dus ik haak gewoon af voordat ik nogmaals de stempel aso krijg.
======================================== thanx voor de min voor diegenen die het heeft gegeven. mocht er wat aan mijn antwoord niet kloppen geef dit dan even aan.
Een huisstopcontact geeft 220 volt, en in de auto is (meestal) maar 12 volt beschikbaar, en zodat je niet per ongeluk de verkeerde stekker op het verkeerde stopcontact gebruikt zijn ze anders.
De vorm van het 12v 'stopcontact' is volgens mij onstaan doordat t eerst alleen een sigaretten aansteker was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis is je spanning veel hoger. Er zijn wel omvormers te koop, maar die zijn niet altijd even goed voor je apparatuur. Ook je accu zal snel leegraken en sommige apparatuur zuigt zoveel stroom, dat de omvormer het niet zal aankunnen. Een lampje van een paar volt lukt misschien nog wel, maar probeer zeker geen magnetron op zon omvormer aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auto's worden gemaakt voor alle landen en werelddelen. Een standaard stopcontact met 2 gaten zoals wij die kennen in Nederland worden niet in alle landen gebruikt. En wil je als autofabrikant je produkt wereldwijd kunnen verkopen dan moet je daar zeker geen stopcontact in bouwen die niet in alle landen gebruikt kunnen worden. Dus vanuit commercieel oogpunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Incorrect, neem als voorbeeld engelse auto's waarvan de bestuurderskant rechts zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xR4ch1d, je hebt gelijk dat er bij het produceren van auto's wel rekening wordt gehouden met bestuurderskant rechts of links. Dit heeft echter te maken met de verkeerswet. Hier moet een autofabrikant zich aan houden. Maar een stopcontact in een auto heeft niets te maken met de verkeersregels. Het hoort bij de luxe van de auto en daar kan de autofabrikant wel voor pleiten om dat uniform te houden.
Wat wil je doen?

Een telefoon opladen?
Dan koop je een snoertje met een 'sigarettenplug.

Er zijn 2 antwoorden op je vraag:

1) de kosten. Elk apparaat voorzien van een stopcontact kost te veel in het productieproces. Nu hoor ik je denken: 30 Euro (of zoiets) is toch niet veel en dat berekenen we toch door aan de klant? Als je echter bedenk dat (ik neem als voorbeeld) de pookknop niet van hout gemaakt wordt maar van plastik, weet je weet ze de kostenreductie zoeken.
2) veiligheid. Een auto van staal (of aluminium) is niet het veiligste om apparaten in te herbergen van 220V.
Dit is de ware rede om geen stopcontacten te gebruiken.

Nu kan je je nog afvragen waarom je geen 1 Volt op een 'normale' stopcontact kan zetten. Zou kunnen (ze doen dat al in laboratoria) maar dat is zeer verwarrend en zal vergissingen (met daarbij horend gevaar) opleveren.
12 jaar geleden
Het zou in theorie best mogelijk zijn, maar om de 230 Volt wisselspanning op te wekken van een "gewoon" stopcontact heb je een spannings omvormer nodig die van 12 V gelijkspanning 230 V wisselspanning maakt.
Zo'n omvormer gebruikt altijd stroom, ook als je geen apparaat in het stopcontact steekt: je accu zou dus onnodig leegraken.
Als je telefoons en dergelijke wilt opladen is het gebruik van een 12 V oplader veel efficiënter:
Het kost minder moeite om van 12 V gelijkspanning 5 V gelijkspanning te maken dan om eerst van 12 V gelijkspanning naar 230 V wisselspanning te gaan en daarna de 230 V AC weer in 5 V gelijkspanning om te zetten.
Voor apparatuur die je toch op 230 V wilt kunnen gebruiken kun je altijd een losse omvormer gebruiken, waarbij je een type kiest dat voldoende vermogen heeft voor het apparaat dat je aan wilt sluiten.
Zelfs een magnetron is mogelijk, alleen is de omvormer dan duurder dan de magnetron - en je accu is vlot leeg als je hem regelmatig gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kans op overbelasting, of erger: BRAND is dan veel te groot! Een auto is 12V GELIJKspanning, terwijl een huis Contact 220V WISSELspanning is
Besluit jij dus in je auto een apparaat aan te sluiten, dan is de kans groot dat dit niet gaat, of erger dat er overbelasting optreed en er brand ontstaat, uiteraard zou je auto daar via een zekering tegen beveiligt moeten zijn, maar wat als dat niet zo is? Dan is er grote kans op brand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto levert standaard 12 volt. Een stopcontact heeft 230
Als die wilt hebben dan moet je er een omvormer tussen zetten. Nu is dat niet erg maar een goede omvormer is duur.
De meeste ook die op het plaatje hierboven levert max denk ik 300watt?
Dan kan je nog niks gebruiken behalve een opladertje.

Wil je een standaard 220 apparaat gebruiken op de omvormer moet je al gauw 1000 a 1500 hebben.

Daar zit het probleem Want de dynamo moet je accu laden want als je benzine rijdt heb je stroom nodig voor de bougies. je verlichting etc etc. Dat moet tijdens het rijden zijn stroom van de dynamo halen en de accu moet ook nog bijgeladen worden. Zou je dan ook nog dik 230 gaan trekken dan moet je alweer aan een zwaardere dynamo denken en je hele dradenboom moet zwaarder.

Als met al is je auto geen huis en moet je het doen met die accu die je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een (sigaretten-aansteker)stopcontact bijplaatsen, met een draad naar de zekeringkast of de bestaande aansteker-contactstop. Een gewoon stopcontact kan niet: de plus en min mogen NIET verwisselbaar zijn!!! Je kunt ook een verdeeldoos met 3 autostopcontacten op de sigarettenaansteker contactstop aansluiten.