Bij het huidige ned. kenteken worden geen klinkers gebruikt om ongewenste woordvorming/afkortingen te voorkomen. Waarom kan dit wel in het buitenland?

Ook in het buitenland zullen dan toch wel 3-letterige woorden ontstaan, die in de betreffende taal ongewenst zouden kunnen zijn? Trouwens, hoeveel kentekencombinaties loopt het RDW hierdoor mis? Men zou alle 3-letterige woorden middels software kunnen screenen en de ongewenste combinaties eruit kunnen filteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het kan wel in het buitenland omdat men daar onze Nederlandse regel niet volgt.
Het scannen van alle 3-letter combinaties op ongewenste woorden is trouwens een dubieuze bezigheid: wie bepaalt wat een ongewenst woord is? ook afkortingen kunnen aanstootgevend zijn. (WTF, GVD etc. etc.)
Er komen trouwens toch wel enkele klinkers in Nederlandse kentekens voor: de Y wordt niet overgeslagen, de O komt voor in de kentekens van opleggers en de A komt, behalve in kebtekens van het Koninklijk huis ook voor in oudere bestel- en vrachtauto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Y komt niet voor bij de nieuwe nummerborden, o.a. om woorden als LYK te voorkomen.
En ook GVD is uitgesloten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in oudere kentekens komt de Y wel degelijk voor: wij hebben diverse vrachtauto's rondrijden waar de Y in het kenteken staat, dat zijn kentekens met 2x 2 letters en 2 cijfers.
Voor de 3 lettercombinaties zul je gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, in de oudere kentekens komt wel een Y voor, mijn vader had hem destijds ook op zijn plaat staan.

Andere antwoorden (2)

Dit is een keuze die men in nederland gemaakt heeft. In België gebruikt men wel klinkers, maar zorgt men er wel voor dat reeksen met een ongewenste combinatie in zowel de Nederlandse als de Franse taal niet gebruikt worden. Je zal dus in België geen nummerplaat met de combinatie KUT-368 tegenkomen. Bestaande woorden of afkortingen met een normale betekenis (zoals bv. mijn nummerplaat 1-BES-...) worden wel gebruikt. Trouwens, heb eens een Engelsman gezien die de combinatie LUL in zijn nummer had, ginds normaal, voor ons wel lachwekkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
klopt, in Londen heb ik ooit een taxi gezien met dat kenteken
In sommige landen mag je zelf je kentekennummer kiezen. Ongewenste woorden zijn dan niet de verantwoordelijkheid van de overheid maar van de chauffeur. Weer andere landen hebben kentekens die opgebouwd zijn uit de plaats waar je woont, straat en een volgnummer. Codes voor plaats en straat zijn dan van te voren al fatsoenlijk uitgekozen. Een derde manier is alleen cijfers te gebruiken en geen letters. Bovendien zijn er landen die zich er sowieso niet druk over maken. Maar de meeste hebben er net als wij regels voor.

De RDW loopt geen combi's mis: klinkers kunnen in de toekomst alsnog gebruikt worden als de rest op is; kwestie van de wet veranderen.

Met software kan je de "ongewenstheid" van een lettercombinatie niet uitrekenen.