De meeste ruitenwissers bewegen parallel/gelijktijdig, toch zijn er auto's waarbij de ruitenwissers "uit elkaar" bewegen: vanwaar deze keuze?

Parallel/gelijktijdig bewegende ruitenwissers geven m.i het beste zichtresultaat voor de bestuurder en is technisch gezien toch een goedkopere oplossing? Bij "uit elkaar" bewegende ruitenwissers hou je in het midden van de vooruit een puntstuk over waar de ruitenwissers niet komen. Tevens lijkt het mij een dure toepassing omdat de ruitenwissers onderling niet met gelijke snelheid bewegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al.

Bij de parallel-bewegende wissers hou je een hele hoek over aan de passagierskant die niet gewist wordt. Bij de uitelkaarbewegende wissers heb je alleen een klein puntje in het midden. Hier hangt echter de spiegel, dus zal je daar geen last van hebben.

Wat dat betreft is dat dus een betere oplossing.

Maar het bewegingsmeganisme van de parallel-bewegende wissers is eenvoudiger.

Het ligt dus aan de fabrikant waar ze voor kiezen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grote en de vorm van het glas.