Waaraan merk je dat je koppelingsplaten zijn versleten?

De koppeling slipt namelijk niet en ik dacht dat zoiets het belangrijkste kenmerk was..toch zegt de garage dat ze binnenkort vervangen moeten worden omdat ze beginnen te slijten..hoe controleer ik dat zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
76.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je merkt helemaal niets aan je auto????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nada!

Het beste antwoord

Er zijn enkele manieren waarop je dit kunt testen, als je in de hoogste versnellingh rijdt met een snelheid van ca 80 km per uur en dan zonder terug te schakelen vol gas geeft, moeten het toerental en de snelheid tegelijker tijd oplopen, loopt nu het toerental sneller op dan de snelheid,dan slippen de koppelingsplaten en is je koppeling dus versleten. Een andere manier is eveneens met warme motor de auto op de handrem zetten en dan uitproberen in welke versnelling je met de auto zou kunnen wegrijden,in de eerste versnelling zou dit nog kunnen maar als je auto bij de derde versnelling nog steeds niet afslaat ben je dringend aan een nieuwe koppeling toe.
Bij de meeste moderne auto's zitten er trouwens markeringen op de koppeling die zonder totale demontage te zien zijn waardoor de garagehouder kan zien in welke staat van slijtage de koppeling zich bevind.
Ik zou zowiezo een second opinion vragen bij een andere garage, niet omdat ik twijfel aan de deskundigheid van de eerste maar vooral de kosten kunnen ver uit elkaar liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je merkt 't pas als de auto uit zichzelf wil gaan rijden. Eerder niet. Op 't moment dat je dat merkt: direct naar de garage - anders kom je een keer ergens te stranden. Zo lang je dat niet merkt: dan zou ik ze nog niet vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je koppeling helemaal versleten is rijd de auto helmaal niet meer omdat de platemn dan geen contact meer maken met elkaar .
Je probeert de koppeling in te drukken en probeert te schakelen, je hoort een 'krrrrr' geluid, en het schakelen wil niet meer lekker lukken.
Je merkt het ook aan je koppeling: Die slaat helemaal naar beneden, je voelt ahw geen tegendruk meer.
(het kan dan ook zijn dat je koppelingsolie op is, check dit dus eerst!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet je vernelling in de 4 en laat de koppeling opkomen,de auto moet afslaan,hoor je een piepend geluid,dan duid dit erop dat ze versleten zijn.
zo testen ze het in de garage ook vaak.
of hij goed of anders schakelt dan normaal weet je zelf het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, wel een beetje gas geven wat normaal genoeg zou zijn om vlot op te trekken. +1
Wanneer je gewoon schakelt zoals dat hoort kan het wel eens heel erg lang duren voordat je merkt dat de koppelingsplaten aan vervanging toe zijn...

Volg het advies van de garage gewoon op en laat de koppelingsplaten vervangen. Dit kost een paar honderd euro...

Wanneer je wilt wachten tot het moment dat je tijdens het schakelen de hele boel hoort kraken als je schakelt dan heb je een groter probleem. Want dan moet je niet alleen de koppelingsplaten vervangen. Maar wellicht ook diverse tandwielen in de versnellingsbak. En dit kost veel meer...