Ik ben twee keer geflitst in Frankrijk. Hoe groot is de kans dat die boetes op de mat vallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een jaar of 4 geleden ook 2x geflitst. Op dezelfde weg, Bordeaux-Spaanse grens. Maar heb nooit iets ontvangen. Misschien is de onderlinge gegevens uitwisseling inmiddels verbeterd, maar daar ben ik niet zo zeker van.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het ligt er vooral aan waar je mat ligt. Als je je mat op zolder legt, is de kans dat die boetes op de mat vallen nihil.

Het beste antwoord

Nederlanders die in het buitenland worden geflitst wegens te snel rijden of een bon onder de ruitenwisser krijgen voor fout parkeren, vinden thuis zelden een acceptgiro in de bus. In theorie mag het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in Leeuwarden dit soort boetes innen, maar vaak gebeurt dat niet.

Vorig jaar incasseerde het CJIB slechts vijftig buitenlandse bekeuringen. Een woordvoerster van het CJIB bevestigde vandaag een bericht daarover in De Telegraaf. Dit jaar zijn dat er tot nog toe 65, waarvan de meeste uit Oostenrijk.

Er bestaan sinds een paar jaar regels om de samenwerking tussen EU-landen bij het innen van boetes te vereenvoudigen. 'Maar we krijgen inderdaad nog niet veel verzoeken uit andere landen.' Nederland zelf stuurt inmiddels per maand gemiddeld 700 bekeuringen van buitenlanders naar andere Europese landen.

Toch waarschuwt de woordvoerster de miljoenen Nederlanders die jaarlijks op vakantie gaan, dat ze niet zo maar met een verkeersovertreding kunnen wegkomen. 'Wie door de politie staande wordt gehouden, moet afhankelijk van het land en type overtreding onmiddellijk betalen of krijgt een dagvaarding overhandigd en moet voor de rechter verschijnen.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

heel groot, in europa krijg je bijna alle boetes op je mat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, absoluut niet waar crea.
Vrij klein, maar de kans bestaat wel. Een paar dagen geleden stond er een bericht op Nu.nl hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat de boete op de mat valt is vrij groot. Echter, het risico als je de boete niet betaalt is vrij klein: De meeste landen nemen niet de moeite om daadwerkelijk achter de boete aan te gaan. Eigen verantwoordelijkheid bepaalt dus of je de rekening betaalt.

Zelf woon ik in Duitsland, werk in Nederland, en boetes opgedaan in NL komen normaal gesproken binnen 10 dagen bij ons in Duitsland op de mat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken er maar op dat je ze in de bus krijgt!
Sinds enkele jaren werk de politie uit verschillende landen samen op verkeersboetes te innen,dus ga maar vast sparen!