Waarom is de grondlak van een auto altijd wit of in ieder geval licht??

Ik het een Hyundai Tucson met een zwarte lak. Tegenwoordig is de lak zo dun dat bij het minste geringste je een beschadiging hebt.(krasjes)
Waarom wordt er geen onderlaag gebruikt als de autokleur zelf?? De kleine krasjes zullen bij een zelfde kleur grondlak niet opvallen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de meeste kleuren voldoet een standaard grijs zoals de kleur van http://www.alpscoating.nl/product/primer-schadeherstel-p7800/. Doorgaans wordt er voor een lichtgrijze primer gekozen voor lichte en donkergrijs voor donkere kleuren.

Het beste antwoord

Hallo Willem216,

De grondlak van een auto is niet altijd wit of licht .
Ik weet zeker dat de grondlak van jou Tucson donkergrijs tot zwart is , behalve de bumpers, die hebben een grijze kunststof-primer onder de lak.

Het "witte" wat jij in de krasjes ziet is echt van de blanke laklaag, want als je blanke lak schuurt komt er ook wit schuurstof vanaf.

Tegenwoordig gebruiken alle autofabrikanten en autoschadebedrijven grijstinten voor de grondverf, dit gaat van wit tot zwart.
Dit doen ze allemaal om kosten te besparen, met de juiste kleur grondlak is de kleur eerder gedekt.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat zal betekenen dat ik de lak kan bewerken met een polijst middel en daarna in de was zetten en de witte, voor mij beschadiging zal verdwenen zijn???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij oppervlakkige krasjes zeer zeker, diepere krassen worden eerst geschuurd met heel fijn schuurpapier (korrel 1500 tot 3000)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het mee denken. Ik zal eens een kras proberen weg te poetsen.

Andere antwoorden (3)

Omdat pigment toevoegen duur is. De basiskleur van de spullen is wit; Het wordt dus niet wit gemaakt. Om er een kleer aan te geven moet je pigment toe gaan voegen. Wat betekent dat EN de grondverf zelf duurder wordt EN het spuitprocede anders moet worden. Immers: Nu kan je elke auto aan de lopende band van een grondcaot voorzien, en pas in een later stadium moet je gaan nadenken over de kleur. Dan moet je dat al meteen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wit is ook niet lichtdoorlatend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als wit de basis is, kan de kleur niet gaan mengen met de toplak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waaom niet???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet natuurlijk waarom zijn. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de basis een andere kleur is, kan die kleur door de toplaag schijnen, dan krijg je een ander beeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zwart de onderlaag is en ik heb een zwarte auto, heb ik aangeven. Wat is dan het probleem??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja jij hebt een zwarte auto, maar je vraag was : waarom is de grondverf altijd wit, dus algemeen gesteld, op iedere auto van toepassing, maar je kunt tegen meerprijs de kleur van de grondverf altijd aan laten passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea dit is onzin !