Mijn nieuwe KIA,TJE is aangereden wat nu?

Mijn nieuwe Kia Picanto is aangereden terwijl ik geparkeerd stond.Gelukkig had de dader wel zijn telefoonnummer achter gelaten.Hij is nog maar 2 maanden (Jong)en nog niet eens 2000 km op de teller.De schade moet nog worden getaxeerd maar er zit een flinke deuk in en de koplamp is ontwricht en de motorkap ook. Als hij gerepareerd wordt,blijft hij dan toch een schadewagen of heb ik recht op een nieuwe?Trouwens het voorwiel heeft ook een flinke schade.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Nadat de schade gerepareerd is en de verzekering van die persoon de boel geregeld heeft, kan je aanvullend die persoon nog aansprakelijk stellen voor vermindering van de waarde - want een auto met een schade-verleden heeft altijd meer afschrijving dan eentje zonder onder verder gelijkblijvende omstandigheden.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt is 't misschien niet zo'n probleem om zo'n aansprakelijkheid te claimen. Anders waarschijnlijk wel en loont 't de moeite niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zonde van je nieuwe Kia.
Helaas heb je geen recht op een nieuwe, de schade word gemaakt , en daar zul je het mee moeten doen.
Het blijft dus ook een schadewagen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht op een nieuwe? Zo gauw je met een nieuwe auto de weg op rijdt heb je kans dat hij beschadigd. Vanwege die kans verzeker je je, zodat je niet zelf de schade hoeft te betalen.
Lijkt me dus inderdaad dat je vanaf nu een schade-auto hebt.
Je hebt wel geluk dat de 'dader' zich bij je heeft gemeld, dat maakt een en ander voor jou wel een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het werkelijk een grote schade is, wordt deze Kia in het schadesysteem vermeld. Het klinkt niet alsof hij total loss is en derhalve heb je ook geen recht op een nieuwe. Je zult dus de schade via jouw verzekering claimen bij de tegenpartij. Let erop dat je eigen risico ook verhaald wordt op de tegenpartij want daar heb je recht op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een schade wagen?. Heb jij enig idee hoeveel nieuwe auto's al gerepareerd zijn voordat ze verkocht zijn?

Schade reparatie is zo goed dat de auto er vaak beter afkomt als dat hij was voor de schade.

Je praat pas echt over een schade auto als de schade zwaar was en hij echt krom of scheef stond/staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar had ik schade gereden aan mijn auto. Schade was volgens de garage ongeveer 2.600 Euro. Ik heb deze garage gevraagd elk boutje, sierstripje etc te rekenen om zo hoog mogelijk te komen. Taxateur van de verzekering kwam en heeft de auto ook bekeken. Deze kwam uit op 2.150 Euro.

Toen heb de garage gevraagd de schade "zo" af te rekenen en wat krasje zijn weggepolijst ipv gespoten en ik heb een nieuwe koplamp bij een demontagebedrijf gehaald waar net zo'n auto stond als de van mij. Uiteindelijk kreeg ik bijna 2.000 Euro uitgekeerd en heb de schade voor 1.100 Euro afgerekend.

900 Euro cash over.

Ga niet te snel naar zo'n megaschadecenter want die lachen zich een ongeluk met het geld wat ze binnenharken aan slecht gerepareerde schades en 100% gedeclareerde kosten.

Vraag eens rond naar een wat kleiner bedrijf dat schades goed maakt en vraag of ze het "zo" voor je willen fixen. Vraag offertes. Het scheelt honderden Euros.

Je kunt ook een deel wit doen en een deel "zo", als je bang bent dat je geen garantie op het werk zult krijgen. Maar ook al betaal je "zo" dan nog kun je vragen om garantie.