Ik wil een oudere auto kopen klein en zuinig.Welk merk is het beste? En wat is beter een automaat of schakel?

Ik heb een suzuki alto gehad bouwjaar 1990.Deze is kapot.Het was een automaat.De monteur zei altijd dat er aan een automaat niet veel kon komen.Bij een oudere schakelauto gaan de koppelingsplaten vaak stuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.6K

Het beste antwoord

Japanse auto's met name : Toyota, Mazda, Honda, Suzuki, en sommige Nissans zijn zonder meer de meest betrouwbare kleinere auto's op de markt. Maar indien veercomfort , zitcomfort en veiligheid voor u ook belangrijk zijn zou ik toch nog effe nadenken. Zeer leuk zo'n starlet b.v. waar je probleemloos 300.000km mee rijdt maar ook 300.000km geconfronteerd wordt met iedere bobbel in de weg. En de crashtests daar zwijg ik nog maar van. Sinds de jaren 2000 is het wel iets verbeterd bij die merken. Ik zou zo zeggen : vermijd Italiaanse, Engelse en Amerikaanse auto's.
Verder gewoon goed uitkijken en iemand meenemen die er iets van kent en vooral een proefrit maken.
Oudere automaten gaan in principe niet snel stuk tenzij ze slecht zijn onderhouden, iets wat helaas vaak het geval is. Een koppeling van een handbak vervangen kost véél minder dan een automatische bak.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zou kunnen gaan voor een oude Toyota (Starlet), schakelauto, want die automaten van weleer verbruiken meer brandstof. Maar het is natuurlijk net wat je gewend bent. Of je zou ook kunnen gaan voor dezelfde auto als die je had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, ik typ en plaats mijn bericht over de Starlet en zie dat jij ook de Starlet net voor mij genoemd hebt. Zijn gewoon prima auto`s. +
jc54
12 jaar geleden
Er wordt dan ook vaak gezegd: ééns toyota-rijder, altijd toyota-rijder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, Conan, twee zielen, een gedachte. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of nee, dat zijn inmiddels al drie zielen geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaat tie met zijn laptop, blackberry en zijn tomtom in zijn starlet
Kijk naar een Toyota Starlet. Klein, redelijk zuinig en snel.

Zijn degelijke auto`s, met niet zo heel veel luxe aan boord, maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.
Je kunt er heel goed in meekomen in het verkeer, en zelfs vele auto`s achter je laten als je een keer haast hebt.

Als je een goed onderhouden exemplaar vindt, kun je daar nog heel veel plezier van hebben.

Uiteraard blijft het feit, dat je met oudere auto`s ook wat geluk moet hebben, maar dat is eigenlijk met nieuwe auto`s net zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou inderdaad ook voor een Japanse auto kiezen. Zelf werk ik in een bedrijf van de Fiat groep en volgens de directie is niet Rolls Royce maar wel Toyota de meest betrouwbare auto ter wereld. Om deze reden heeft Fiat het WCM (world class manufactioring) systeem van Toyota overgenomen. Vertrouw echter niet alleen op het merk, kijk uiteraard ook naar de toestand en de prijs van de wagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb vorig jaar een renault twingo gekocht. 14 jr en automaat. Hij rijdt perfect, erg zuinig! En de nodige luxe op airco na dan :)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen is een handgeschakelde auto zuiniger dan een automaat. Zelf rijdt ik een alto, bouwjaar juni 2002. (Toen is er een nieuw model uitgekomen).Ik heb ruim 100.000 km. op de teller staan en nog nooit problemen gehad, met wat dan ook. Er moet wel gezegd, dat er veel veranderd is aan de alto's. Zo zijn ze van 3 naar 4 cilinders gegaan, waardoor de motor veel rustiger loopt, en is er over gegaan naar benzine injectie. Tevens is er een 5 versnellingsbak achter gekomen. Dus al met al is deze alto eigenlijk niet meer te vergelijken met de oude.
jc54
12 jaar geleden
Ik zou het zeker bij de Japanners zoeken. Een handgeschakelde kleine auto zonder al te veel extra's, dan heb je de minste kans op problemen en je rijdt zuinig. Ikzelf heb al heel wat merken gereden maar alleen met de Japanse middelgrote en kleine wagens nooit technische problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Swift is ook erg taai en betrouwbaar, zelf heb ik een gti gehad.
Geinig scheurbakje waar je met een rustige voet een heel goed verbruik mee kan halen.
Met gemak haal je hier 1 op 16 mee.
Ga je scheuren, dan gaat je verbruik behoorlijk omhoog.
Voordeel van de oudere auto's is dat ze in massa veel lichter zijn dan hun opvolgers, dat scheelt wegenbelasting en brandstof, de nieuwe zuinige auto's wegen best veel en met kleine zuinige motoren zijn ze niet fel.
Bij hogere snelheden zijn ze vaak juist NIET zuinig, omdat de carrosserie vaak vrij veel wind vangt tov oudere modellen.
De Swift heeft ruim 20 jaar gehaald!!(schakelauto)