Benzineprijs omhoog ipv rekeningrijden?

Waarom moeilijk willen doen met kastjes in de auto etc terwijl je ook gewoon de wegenbelasting kan afschaffen en de benzineprijs flink omhoog gooien. Zo betaal je alsnog per km en worden zuinige auto's beloond...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt motorrijtuigenbelasting?

Antwoorden (4)

Hoe ze ook alles berekenen met rekeningrijden of brandstofprijzen omhoog.De automobilist zal er nooit niet op vooruit gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijk nadeel is dat mensen die in de grensstreek wonen dan 'bij de buren' gaan tanken en zo de extra belasting ontduiken..
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, of een voordeel :) zelf tank ik nu e85 (alkohol) voor 1,- per liter. Is wel 20 min rijden, maar het kan er riant uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is overigens geen belasting ontduiking maar gewoon een recht om iets te kopen in een eu land zonder invoerheffingen. Duitsland heft ook belasting op de benzine alleen minder dan Nederland. De oplossing is natuurlijk om dit op Europees niveau gelijk te trekken maar dan blijkt veel te duidelijk dat onze belasting al de hoogste van allemaal is ;)
rose
12 jaar geleden
Het is geen fraude, maar ze ontduiken dan toch echt de extra belasting die in Nederland geheven wordt. Ontduiken in de zin van er onder uit komen.
Op zich een goed idee omdat de vervuiler / kilometervreter dan betaalt, inclusief buitenlanders / vakantiegangers die gebruik maken van ons wegennet.
Mogelijk geeft het wel een rem op de flexibiliteit op de arbeidsmarkt en stremming op de woningmarkt, omdat de werkkilometers te duur worden, daar waar reizen met het openbaar vervoer voor velen geen gewenst alternatief is.
Voor tankstationhouders in de grensstreek zal dan wel een overgangsregeling of compensatie geregeld moeten worden.
Ik denk dat de grootste weerstand van de vervoerssector zal komen, omdat deze met een kostenverhoging te maken krijgen. Een kostenverhoging die -links om of rechts om- uiteindelijk toch door de consument of belastingbetaler betaald zal moeten worden.
Desalniettemin lijkt het mij ook makkelijker en goedkoper dan wegenbelasting, kastjes, tolpoorten etc., ook al vraagt het van de pomphouders wel weer een aparte administratie en afdracht (naast de BTW).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een idee dat je niet als Nederland alleen kan invoeren. Als je dit zou doen dan gaat de benzine prijs ongeveer verdubbelen. Dan wordt het voor heel veel mensen wel aantrekkelijk om met wat jerrycans naar België of Duitsland te rijden.