Ben na 100 km rijden is mijn caravan losgeraakt van de auto.Hoe kan dit? Zijn er verschillende systemen?

Weet zeker dat ik het groene palletje heb gezien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Er is maar een systeem en maat van kogelgrootte voor aanhangers van personenauto's.
Uit eigen ervaring (helaas) weet ik dat je ten onrechte kunt denken dat de aanhanger vastzit.
Daarom altijd de dissel van de aanhanger na vastkoppelen omhoog proberen te trekken.
Na 100 km pas loskomen komt me erg lang voor.
Is er tussendoor iets mee gebeurd of gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat je kan doen is om de paar kilometers even checken.
Misschien heeft je dochter/zoon er aan gezeten...
Maar als je terugbent of aangekomen op je bestemming zal ik maar beter naar een professionele garage gaan en de "caravanhaak" laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk is de caravan vanaf het begin niet goed aangekoppeld/geborgt.
De koppeling heeft dan niet goed op de trekhaak gezeten, maar door de druk op de trekhaak is hij toch blijven hangen!
Het kan je een keer overkomen! Daarom is de losbreekkabel/koppeling ook zo belangrijk.

Waarschijnlijk is de caravan van de trekhaak afgelopen tijdens een flinke oneffenheid in het wegdek.

Zo niet, dan is het ook mogelijk dat iemand heeft zitten knoeien met je koppeling tijdens een stop op een parkeerplaats.

Dit overkomt ook professionele chauffeurs, ik heb een collega die na een halve dag zijn oplegger verloor op een rotonde! Met aankoppelen niet goed opgelet, maar door het gewicht toch blijven hangen, totdat het noodlot toesloeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk toch dat je de vergrendeling niet hebt gecontroleerd. Dat zijn automatismen en achteraf weet je dat echt niet meer.

Toegevoegd na 45 minuten:
Wegrijden met de caravan is een stressvolle zaak. Aankoppelen, stekker erin, wiel optrekken, veiligheidskabel vastmaken, koelkast op 12 V, mover uitzetten, Tom Tom instellen. Veelal willen je buren je helpen. Men komt afscheid nemen etc. Advies: Buiten de camping even langs de kant van de weg en alles even controleren. Leg een zakdoek op het dashboard voor je neer, zodat je dat niet vergeet!