Verbruikt een auto meer benzine als je hard of langzaam rijd? en waarom?

Als je op je laatste benzine aan het rijden was in de middle-of-nowhere bijvoorbeeld.. kan je dan beter heel langzaam rijden of heel snel zodat je zo lang en ver mogelijk op je benzine kan blijven rijden. En waarom?

Verschilt dat nog per soort benzine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Als je uit de technische gegevens van je auto leest waar het maximum koppel ilgt, dan heb je gelijk het toerental waar het brandstofverbruik het gunstigst is.Hieronder een voorbeeld met een max. koppel kromme (torque), een max vermogenskromme (power) en een brandstofcurve (consume). Dit schema betreft een dieselmotor, maar elke brandstofmotor heeft deze specificaties, maar bij benzinemotoren liggen de toeretallen wat hoger.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.betamarine.nl/newsite/Images/Graphsweb/BV1903-Graph.jpg&imgrefurl=http://www.betamarine.nl/newsite/Html/Scheepsmotoren/BV1903.htm&usg=__d23-uZDlQ_xgL7jdj0sssauLi8k=&h=300&w=230&sz=20&hl=nl&start=208&zoom=1&tbnid=GX5YB6heEdn5_M:&tbnh=142&tbnw=117&ei=ODsjTvnsO8qhOuG7rfEO&prev=/search%3Fq%3Dbrandstofverbruik%2Bcurve%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rlz%3D1W1ADFA_nl%26biw%3D1680%26bih%3D765%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=1241&vpy=303&dur=6966&hovh=240&hovw=184&tx=110&ty=146&page=7&ndsp=33&ved=1t:429,r:31,s:208&biw=1680&bih=765
jc54
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan het beste rijden in een zo laag mogelijk toerental.

het aantal explosies in de motor is dan minder en dan verbruik je ook minder benzine/diesel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met langzaam rijden verbruik je het minst. Dus met 50 in z'n vijf rijden zul je het verst komen.

Dat je dit niet op de snelweg moet doen lijkt me duidelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is mij altijd verteld dat je met zo'n 90km per uur het verst komt. Met 50km per uur verbruik je natuurlijk minder benzine maar je komt er ook minder ver mee. Dus als je het wilt halen zou ik toch iets sneller rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de hoogste versnelling de blijven rijden met de motor rond de 2000 toeren zal je het verst brengen. Alles hoger gebruikt meer, in lagere versnelling zelde aantal toeren betekent minder snelheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
2000 toeren is omdat de gemiddelde motor dan het lekkerst draait met de minste interne weerstand.