Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe meet men de bandenspanning tijdens het rijden van een personen of vrachtwagen?

Ook in personenwagens kan men soms op het dashboard zien of een van de banden moet worden bijgepompt. Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan dit systeem ook los kopen.
In het ventiel komt een dopje met sensor.
Op het dashboard een computertje.
Werkt draadloos.
Op duurdere auto's en sommige vrachtwagens zit dit standaard ingebouwd.
Zie Bron voor een voorbeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit word gemeten door de omwentelingen per wiel te meten. maakt het linkse wiel meer omwentelingen dan rechts, dan wil het zeggen dat de rechter band minder groot is dus minder druk bevat. daarom moet er bij deze auto's als er nieuwe banden op komen er een reset knopje worden ingedruk zodat deze instelling weer op 0 staat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ventiel dat in het wiel zit is uitgerust met een sensor die de druk kan meten. Deze zend dat dan draadloos door naar de computer in de auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie een duimpje naar beneden wat totaal onterecht is wan dit is 'n goed andwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij ook een goed antwoord, tenminste voor een vrachtauto; is dit bij een personenauto niet erg duur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had ze ook in mijn renault grand scenic maar als er 1 kapot gaat blijft de boordcomputer dat aangeven en vervangen kost 100 euro excl montage
paulus811
12 jaar geleden
Ik heb dit ook in mijn auto (een bmw 325), maar na het wisselen van een velg voor een niet origineel wiel blijft het systeem gewoon werken. Ik kan me niet voorstellen dat in iedere merk velg dit zit ingebouwd. Hoe het wel werkt weet ik niet, dus wacht met spanning de antwoorden af.
Aan de binnenkant van de velg word een sensor op het ventiel gemonteerd die de druk door zend naar de computer. De sensoren zijn ook alle 4 apart ingelezen in de computer wat inhoud dat als je R.V. en L.V. omgewisseld de computer dit niet weet ( tenzij ook opnieuw ingelezen of de sensoren omgewisseld worden ) en indien te lage spanning dus de verkeerde kant word aangegeven. er zijn ook systemen te koop die aan de binnenkant van de velg met een band worden vast gezet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding