Kan de politie na een aanrijding nog metingen doen naar de afgelegde remafstand?

Bij auto's met ABS zie je toch (als het goed is) geen remsporen meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Goede vraag!
Het afremmen met ABS laat nauwelijks remsporen, hoewel er vaak wel vegen zijn met enige tussenruimte. Maar er is ook vaak sprake van 'driftsporen', zijdelingse slipsporen.
Een citaat:

"Remsporen worden getekend wanneer de auto hevig afremt. Remsporen lopen rechtdoor of bijna rechtdoor en hun onderlinge afstand bedraagt steeds de spoorbreedte van de wagen. Zie bijvoorbeeld de foto onder hoofdstuk 3 §1. Remsporen van een wagen met ABS-remmen kunnen wel sterker afbuigen maar zijn niet of nauwelijks te zien. En als men wat ziet zijn het meestal maar opeenvolgende vegen met enige tussenafstand (zie hoofdstuk 5 §6. )
Driftsporen worden getekend wanneer de achterkant van een wagen uitbreekt ten gevolge van bruuske stuurreacties. De achtertrein van de wagen gaat dan uit het spoor van de voortrein lopen en de wagen schuift deels zijdelings. De wielen, in de eerste plaats de wielen aan de lijzijde van de schuivende wagen, tekenen dan driftsporen: zie bijvoorbeeld de foto's onder hoofdstuk 5 §9 of onder het laatste hoofdstuk "voorbeelden, simulaties en crashtesten" onder de punten 4 en 14. De onderlinge afstand tussen driftsporen is niet meer gelijk aan de spoorbreedte van de wagen maar is aan het begin erg klein (omdat ze getekend worden door een voor- en achterwiel aan dezelfde kant van de wagen) en neemt toe naarmate de wagen zich dwarser stelt over het traject van de driftbeweging. De vertraging van de wagen over een driftspoor is gewoonlijk beduidend kleiner dan de vertraging over een remspoor. Althans aan het begin van het driftspoor is dat zo. Er blijkt zelfs dat de meeste bestuurders, die met hun wagen in een driftbeweging verzeild raakten, in eerste instantie weinig of niet afremmen. De reden is dat die bestuurders er kennelijk voor opteren te proberen de wagen weer bij te sturen - wat meestal niet lukt - en wanneer men hevig afremt kan men sowieso niet goed bijsturen. Maar men mag dus niet over een driftspoor zomaar gaan rekenen met de remvertragingen uit bovenstaande tabellen. Eénmaal de wagen compleet dwars staat loopt zijn vertraging dan wel op tot die van een uitgesproken remming.

Wagens met ABS-remmen tekenen even goed driftsporen als wagens met klassieke remmen."
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ongevalsonderzoek betreft, dient er een onderscheid gemaakt te worden tussen blokkeersporen en remsporen. Een wagen met ABS laat geen blokkeersporen meer achter, omdat de wielen effectief niet meer blokkeren. Maar hij laat wel sporen achter op de plaatsen waar de wielen bijna blokkeerden en het ABS systeem tussenkwam. Door het aanbrengen van een speciale vloeistof op het wegdek kunnen deze blokkeersporen duidelijker zichtbaar gemaakt worden. Dus met het blote oog moeilijk waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe hoger de snelheid icm gebruikte remkracht hoe beter abs remsporen zichtbaar zijn.
Dit ligt ook aan het wegdek waarop eea plaatsvindt.
Abs sporen zijn wel degelijk te gebruiken, echter in de praktijk zal men 9 van de 10 keer uitgaan van een aanname van de gereden snelheid.
Dit omdat er vele factoren zijn die meewerken aan de aftekening van een spoor en vaak heb je die niet meer allemaal bij de hand als je wilt gaan rekenen.
Berekeningen zijn in Nederland nog steeds ernstig in het voordeel van de "verdachte".
Bij ernstige ongevallen zal men middels reconstructie/vervorming/inpassing gaan kijken hoe hard een voertuig heeft gereden.
Dit kan middels het gebruiken van de zogenaamde wettelijk vastgestelde Ft normen.
Ook hier zal de berekening zwaar in het voordeel zijn van de "verdachte".
Interesanter is het gebruik van specialisten die het zogeheten EDRS kunnen uitlezen, zeg maar de hoge schoolmethode om boordcomputers/motormanagment te gaan bekijken.
Je ziet dan precies wat een bestuurder heeft gedaan, oa snelheid, acceleratie,vertraging en tijdsduur van bijvoorbeeld noodstoppen ed. Inmiddels zijn er met gebruik van deze methode al uitspraken geweest van rechters die de gegevens van het EDRS zuiver genoeg vinden om in de rechtszaal te gebruiken.
Helaas worden deze uitgebreide onderzoeken slechts uitgevoerd bij zeer ernstige ongevallen en werken ook nog niet alle fabrikanten mee aan het leveren van de data die in hun voertuig zijn verwerkt.