Kunnen auto's die op LPG rijden in de toekomst snel worden omgebouwd naar waterstof als brandstof ?

Naar aanleiding van een voorgaande vraag ... In de VS wordt gepraat over vloeibaar aardgas als brandstof voor auto's in de toekomst. Kan dit een eerste stap naar een duurzame brandstof zijn ? Kunnen auto's van LPG of vloeibaar LNG ( liquid natural gas) naar waterstof worden omgebouwd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet te doen.
De compressieverhouding en het ontstekingsmechanisme is dermate verschillend, dat ombouw eigenlijk onmogelijk is.
En de verbrandingstemperatuur ligt veel hoger
Mazda produceert speciale Wankelmotoren voor waterstof.
En Ford probeert conventionele motoren geschikt te maken voor waterstof, zie link:
(Maar dat is een sterk veranderde motor, dus)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, van snel ombouwen kan geen sprake zijn. De zuigermotor heeft nooit een hoog rendement gehad en om dat te kunnen verbeteren heeft men al moeten sleutelen aan de brandstof (hoger octaangetal), maar met waterstof zouden die problemen (pingelen) nog veel groter worden.
Het is de vraag of als we op waterstof zouden willen overschakelen we dan niet beter ook maar naar een ander motortype kunnen omzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Klopt. Toch heeft waterstof een enorm voordeel: er is een oneindige voorraad van aanwezig.
In Duitsland kan je ook aardgas (CNG) en LPG tanken (zeker niet overal). Aardgastanken waar LPG in moet, is NIET aan te raden... voornamelijk is het drukverschil een probleem; LPG ca 11 bar, CNG 220 bar... Gelukkig zijn de aansluitingen verschillend, anders vliegt de auto en het halve tankstation bij het tanken al in de lucht....

http://www.gaskutsche.de/lpg_equals_not_cng.php

Ik weet niet bij welke druk waterstof getankt wordt, maar ik denk dat voor waterstof een hele andere motor nodig is. Op het ogenblik is het hooguit een dure ipv een duurzame brandstof. Tegen die tijd dat waterstof betaalbaar wordt, wil je huidige auto allang ingeruild hebben...