Waarom doen bepaalde automerken het in tijden van crisis het relatief goed. Terwijl anderen bijna failliet gaan?

Opel dreigde bijna ten onder te gaan met General Motors. Volkswagen daarentegen zou worden overgenomen door Porsche, waarna Volkswagen Porsche inmiddels heeft overgenomen. Volvo zit al een tijdje in surceanse van betaling, terwijl Mercedes en BMW geen last van de crisis lijken te hebben. Renault en Peugeot worstelen met de crisis, terwijl Citroën de crisis wel door lijkt te komen. General Motors moet alles op alles zetten om te saneren, terwijl Chrysler gedwongen is overgenomen door het Italiaanse Fiat. Suzuki en Honda zoeken halstarrig naar nieuwe investeerders. En Toyota lijkt de crisis wel door te komen...

Doet het ene merk het nu zoveel beter dan een ander? Of zijn bepaalde automerken gewoon beter opgewassen tegen de slechte tijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ondanks de crisis, denk ik dat men toch vaak voor kwaliteit blijft kiezen. Kwaliteit kost geld, maar dat hoop je er achteraf weer uit te halen. Goedkoop is toch nog vaak duurkoop en in tijden van crisis kun je je eigenlijk geen goedkoop duurkoopje permiteren. Mercedes, BMW en Audi zijn natuurlijk merken die alle betrouwbaarheid uitstralen en dat zal dan ook wel de reden zijn dat zij relatief weinig van de crisis merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VW vergat ik gemakshalve, maar dat komt doordat die wel problemen kennen (hebben gekend) door de crisis. Natuurlijk is VW betrouwbaar, maar daar ging de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noen VW zelfs in mijn vraagstelling...

Andere antwoorden (4)

Misschien omdat de kopers van BMW's en Mercedessen minder last hebben van de crisis?
Omdat ze hun inkomsten niet uit de reguliere economie halen, zal ik maar zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grotere Mercedes en BMW verkoop zit veelal in de lease van deze auto's. Dit geld overigens ook voor de grotere Ford's, Audi's en Opel's...
Van Toyota weet ik dat zij erg snel inspelen op nieuwe wensen van de consument. Waar de Amerikaanse merken met overheidsgeld onderzoek deden naar een half - electrische wagen, en het idee daarna lieten vallen , heeft Toyota met zijn Prius de eerste hybride commerciele auto aan de man gebracht.

Maar Toyota heeft ook het voordeel dat ze al snel met zuiniger modellen kwamen , toen de consument erom vroeg.

Van de ander merken weet ik niet zo veel , over het algemeen lijkt het dat iedereen het kopen van een auto uitstelt zolang het crisis gevoel leeft.
De betere merken hebben misschien trouwere kopers, die toch doorgaan met vervangen van hun model van het zelfde merk. De andere merken hebben misschien meer "zwevenden " kopers...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft voornamelijk met bedrijfsvoering. Echt alle details ken ik niet maar ik kan bij sommige merken wel een link leggen. Toyata was een van de eerste merken die milieu centraal stelde. In het begin werd daar lacherig over gedaan, nu plukken ze de vruchten daar van. GM heeft daarentegen de USA als thuismarkt met grote benzinesluppers als meest winstgevende auto. Met de crisis krijgen ze raken klappen te verwerken. Daarnaast zijn er volgens in der loop der jaren een aantal behoorlijke investeringen geweest die achteraf niet helemaal hebben gewerkt om het zo maar te zeggen. Ook is het jarenlang bekend dat er eigenlijk te veel merken zijn. Het was dus onvermijdelijk dat een aantal merken zouden verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedrijfsvoering en Strategie.

Als een groot bedrijf in staat is om heel snel geleerde lessen op grote schaal toe te passen (flexibiliteit), en als de strategie gericht is op wat de klant werkelijk wil en kiest, dan hebben ze een goede kans op overleven. En anders niet.

Een aantal grote autofabrikanten zijn zo groot geworden door enorme schaalvoordelen en inkoophandigheid. Maar de spelregels veranderen mede daardoor. Daarbij vergaten ze flexibel te blijven en kunnen zich niet voorstellen dat de klant iets anders wil dan dat ZIJ hebben bedacht voor hen. Arrogantie dus. En dat loopt altijd slecht af. Dat is een darwinistisch principe in de economie. De maatschappij besluit dan (onbewust) om de resources als kapitaal, mensen en middelen op een betere manier toe te gaan passen en het bedrijf, dat zo lang zo groot en sterk was, gaat failliet. Creative destruction, wordt dat wel genoemd.