verschil tussen 4 cilinder en 6 cilinder in auto

wat zijn de verschillen van bijv.
een 4 cilinder audi a4 uit 2005 met 200pk
een 6 cilinder audi a6 uit 2002 met 170pk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
16.7K

Het beste antwoord

Ha, die Nickeltjuh;

Veel hierboven is toch wel wat te algemeen gesteld.
In het voorbeeld worden een tweeliter motor van Audi genoemd en die is voorzien van een turbo en die maakt nou net het verschil. Deze motor levert meer vermogen en koppel over een breder toerenbereik, met minder gewicht en een lager verbruik. Ook het vergelijken van de zescilindermotor van het ene merk met een viercilinder van een ander gaat meestal mank.
In het algemeen zullen zescilinders mooier lopen en voor meer rust en comfort zorgen. Er is momenteel volgens mij geen enkel merk dat in dezelfde inhouds- en vermogensklasse de keuze tussen een vier- en een zescilinder biedt. Je kunt de oude BMW E46 320i tweeliter zescilinder nog wel vergelijken met een ander model uit de serie; de E46 318i met een tweeliter viercilinder. De zespitter leverde 150pk, de viercilnder 143. De zescilinder levert echter we 10nm koppel minder dan de vierpitter. In de praktijk ontlopen ze elkaar weinig, maar zal de zescilinder comfortabeler, maar ook iets onzuiniger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een 6 cilinder loopt wat mooier rond.
Dus voelt stiller en rustiger aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 6 cilinder zal het vermogen veel makkelijker en sneller op de wielen kunnen krijgen.. PK's is niet alles.. je zult zien dat een 6 cilinder ook meer trekkracht heeft.
een 6 cilinder heeft meer vermogen in lagere toeren. een 4 cilinder heeft het vermogen vaak in hogere toeren.

In ruil hiervoor zal een 6 cilinder ook iets duurder (KUNNEN) lopen, maar dat is niet altijd zo.
Ook loopt een 6 cilinder rustiger..

Voor mensen die caravans trekken enzo, en de bergen in gaan zou het ideaal zijn, die zullen je zeker kunnen vertellen dat de combinatie veel makkelijker een steile helling op loopt.

Mijn vorige auto was een Vectra 2.5 V6 met 180PK
Deze auto was snel! en erg sterk..

Ik heb nu een Subaru Legacy, ook een 2.5 met 170PK, maar dan een 4 cilinder..

De Subaru is een stuk langzamer. ook trekt ie pas echt door rond de 4500 toeren, waar de Vectra dat al deed rond de 3000 toeren...

De ervaring op de snelweg is ook heel anders.
De V6 liep op een lager toerental 120KM/h dan de Subaru doet.

Mijn keus zou gaan naar een 6 cilinder, voor de kracht, het geluid en de algehele rij ervaring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, mooi duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)
Naast dat de gegenereerde krachten mooier verdeeld worden op de krukas, merk je het verschil duidelijk aan de pomp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de 6 pitter zal ook een hoger brandstof verbruik hebben tov de 4 pitter

Misschien meenemen in je overweging?