Kan je in je 4 in de stad rijden?

Ik rij vaak in z'n 4 met mijn Skoda Fabia 1.4 in de stad. Als ik 50 rij in de 3de versnelling zit ik op ongeveer 2500 toeren. In z'n 4 op die snelheid ongeveer 1800. Is dat slecht voor de motor? In praktijk rij ik altijd wat sneller dan 50. (bijna 60) In de vierde versnelling zit je dan rond de 2000 toeren en dat rijdt lekker rustig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Kimath
12 jaar geleden
Ik vind 3 vaak fijner, omdat ik veel moet remmen elke keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het een ander verhaal ja....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Patcat: Heb je je rijbewijs gehaald voor 2006?
Want sindsdien is 'het nieuwe rijden' al een verplicht onderdeel van het praktijkexamen voor je rijbewijs.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Nieuwe_Rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaha in '86. Lesgeld was toen iets van fl38,-
:p

Het beste antwoord

Ik rijdt ook altijd 50 in de vier. Dit heb ik aangeleerd en altijd gedaan. Wat ook waar is is dat je op een gegeven moment op je gehoor gaat rijden wanneer je schakkelt. Nou mijn auto schreeuwt erom om te schakkelen in ze drie als je 50 rijdt. Ik rijdt een oude twingo 1.2 van 1996 ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik schakel ook op gehoor. Niet dat ik mijn ogen dicht houd onder het rijden hoor....:D

Andere antwoorden (6)

Ik heb geleerd (met 'het nieuwe rijden') dat je tussen de 2000 en 2500 toeren moet schakelen.. Volgens mij kan het dus geen kwaad.. Anders zouden ze je het niet zo leren neem ik aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rijd in den haag altijd in z'n 4 in de stad en dan rijd ik keurig 50. Dat heb ik zo geleerd tijdens rijker; zodra je in de 2000 toeren zit moet je schakelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Patcat;

Op zich kan dat probleemloos zolang je een constante snelheid aanhoudt. Zodra je sneller wilt gaan rijden gaat dat vlotter om dan even terug te schakelen. Vinden de krukaslagers ook een stukje fijner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk kun je in de 4e in de stad rijden. Mijn auto heeft 6 versnellingen en dan is 50 km/u op de 4e heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar natuurlijk kan dat... het is beter voor de motor, beter voor je bankrekening, en beter voor het mileu ook nog eens, wat wil je nog meer... let wel als je van die 50 weg afgaat, of als ie overgaat in een 80 weg, dat je dan misschien ff terugschakelt naar 3 om makkelijker snelheid te maken... maar het is niet per se nodig...

Kies altijd de hoogste versnelling mogelijk.. dit is beter voor alles... en rijdt lekker relaxed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, of het beter is voor je motor weet ik niet maar het is wel zuiniger. Persoonlijk vind ik het niet fijn om 50 in zn 4 te rijden, als je dan gas geeft is de versnelling trager dan wanneer je in 3 rijd. Er moet wel een beetje pit in blijven.