Kunnen we overstappen naar een systeem met minder stoplichten en meer mini rotondes zoals ze dat in Engeland hebben?

Er komen steeds meer stoplichten , en vaak is er bijna geen verkeer, zoals bij stille zijstraten die op een grote weg uitkomen .
Maar in Engeland zijn veel minder stoplichten omdat al het verkeer over mini rotondes wordt geleid . Vaak zijn dat gewone kruisingen waar een rotonde symbool op is geschilderd. En het werkt , autos op de rotonde krijgen voorrang en het verkeer rijdt veilig met langzame snelheid de minirotonde op en af .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

persoonlijk heb ik de indruk dat er juist steeds meer rotondes bijkomen
en als fietser ben je op die dingen je leven niet zeker.
(auto's die nog even voor je langsschieten )
Er is wel onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van beiden zie link
het één of het ander is afhankelijk van de situatie per locatie

Toegevoegd na 1 minuut:
Uit het oogpunt van veiligheid is het ombouwen van een normaal, ongeregeld kruispunt tot een rotonde altijd een verbetering. Op een rotonde liggen de snelheden lager, waardoor zowel het aantal als de ernst van letselongevallen afneemt. Wel bestaat op rotondes nog steeds het risico van voorrangsfouten. Ook vergt een rotonde ruimte die er niet altijd is. Verkeerslichten zijn dan een goed alternatief.
In tegenstelling tot een kruispunt met verkeerslichten telt een rotonde namelijk twee punten waar links afslaand verkeer elkaar hindert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet alleen in Engeland werkt het beter, maar in veel meer landen zie je dat overgestapt wordt naar rotondes, en dat werkt veel beter dan stoplichten. Er is een snellere doorstroom van het verkeer. Het probleem in Nederland is, dat er zoveel fietsers zijn, wat in andere landen veel minder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook fietser in het verkeer en ik snap wat je bedoelt !
Bij mij in de stad worden aan de lopende band kruisingen (met en zonder stoplichten) vervagen door rotondes en verkeerspleinen, en ik moet zeggen dat dat de doorstroming aanzienlijk bevorderd. Ook op andere plaatsen waar ik regelmatig kom valt me de toename van het aantal rotondes op. Ik denk dat het dus al gebeurd.
Dat een rotonde op een bestaande kruising schilderen ken ik niet en klinkt briljant ; een stuk minder wegwerkzaamheden in elk geval. Daar zouden ze wat mij betreft ook wel eens proeven mee mogen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons worden overal juist rotondes neergelegd. Eerlijk gezegd vind ik het bij middelgrote kruisingen wel erg handig, maar bij grotere kruispunten is een stoplicht toch het beste, ookal is het soms erg rustig op zo'n kruispunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je nadert nog genoeg kruisingen waarbij je je afvraagt waarom ze daar nog geen rotonde hebben aangelegd.
Maar in de praktijk is het natuurlijk niet altijd simpel om daar een kruising voor open te breken. Je moet daar wel de ruimte voor hebben. Het vrachtverkeer heeft daar vaak veel problemen mee en bussen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Engeland maken ze de kruising wat breder en schilderen ze een rotonde teken op het wegdek. Maar dat zijn de kleinere kruisingen...
In Frankrijk zie je juist dat rotondes tot extra oponthoud leidt