Ondanks het fijt,dat ik al jaren autorijd,heb ik nog steeds moeite met inparkeren. Wie weet hier handige foefjes voor om dit onder de knie te krijgen?

Toegevoegd na 22 uur:
Ik bedoelde inderdaad fileparkeren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fileparkeren is achteruit altijd beter omdat je auto dan veel wendbaarder is.
Vooruit heb je veel meer lengte nodig voordat ook je achterwielen langs de stoeprand komen, of je moet eerst met je voorwiel over de stoeprand rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop parkeersensoren en bevestig die aan je bumpers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan!?
http://www.autorij-instructie.nl/?cat=3

Het beste antwoord

Als aanvulling op alle adviezen die je al hebt gehad: doe het langzaam en rustig, laat je niet opjagen door andere ongeduldige verkeersdeelnemers. Lukt het de eerste keer niet, dan de 2de of 3de keer. Oefening baart kunst: desnoods eerst oefenen in een verkeersluwe straat, daarna in een wat drukker gebied. Waar het meestal fout gaat:
- je doet het te snel, waardoor je jezelf niet voldoende tijd gunt helemaal in- en uit te sturen.
- te vroeg of te laat insturen.

Parkeren in file achterwaarts (rechter zijde van de weg):
1. Stop naast de auto waarachter je wilt parkeren. Houd ca. 50 cm ruimte tussen beide auto's en de rechter buitenspiegel t.h.v. de voor- cq. achterkant van de geparkeerde auto (een geparkeerde auto kan natuurlijk ook "andersom"geparkeerd staan, dus tegen jouw rijrichting in). Jouw wielen in de rechtuitstand.
2. Kijken: naar voren, binnenspiegel, linker buitenspiegel, rechter buitenspiegel en over beide schouders.
3. Recht achteruit rijden met slippende koppeling (langzaam).
4. Weer kijken voor het insturen: voor, binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en over de linker schouder.
5. Insturen: naar rechts en maximaal zodra het hart van het achterwiel (bovenzijde rugleuning achterbank) gelijk is met de voor- of achterkant van de geparkeerde auto. Stuursnelheid afstemmen op de rijsnelheid: doe het langzaam! Niet paniekeren, niet haasten!
6. Blijf kijken rondom de auto, je blik niet fixeren.
7. Terugsturen: naar links en maximaal zodra de rechterbuitenspiegel gelijk is met de voor- of achterkant van de geparkerde auto: op deze wijze wordt voorkomen dat het rechterachterwiel de trottoirband raakt.
8. Stoppen zodra de auto evenwijdig aan de trottoirband rijdt: op deze wijze wordt voorkomen dat de achterkant van de auto weer de rijbaan oprijdt.
9. Laat je wielen in de ingestuurde stand staan: naar links dus: dit vergemakkelijkt het wegrijden, zeker als er weinig parkeerruimte is.
Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Jammer dat je niet in de buurt woont, anders kon ik het je voordoen en leren. Neem anders een losse rijles en ga een uur fileparkeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je zou eens een extra lesje op je plaatselijke rijschool kunnen nemen ?
12 jaar geleden
Als je strak naast de voorgaande auto gaat staan waar je achter wilt parkeren, rijd je langzaam achteruit totdat je achterbank bij het einde van de auto naast je is. Dan ga je snel draaien naar rechts(blijven draaien) totdat jou spiegel bij de achterkant van die auto is waar je achter wilt parkeren dan draai je snel weer terug. (wel door blijven draaien, niet totdat je wielen weer recht staan maar door blijven draaien.) je auto rolt er dan precies tussen Suc6

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ging ervan uit dat je file parkeren bedoelde

Toegevoegd na 2 minuten:
En met spiegel bedoel ik je rechter buitenspiegel

Toegevoegd na 14 minuten:
de achterleuning van de achterbank moet dus gelijk aan het einde van de auto zijn waar je achter wilt parkeren. het zelfde geld ook voor de rechter buitenspiegel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen is de techniek als volgt:

Rijd door tot je achterwiel ter hoogte van het uiteinde van het object staat waar je achter wil parkeren.

Stuur in de richting van het object draaien en rustig achteruit rijden totdat dat zelfde punt halverwege de lengte van jouw voertuig is.

Dan stuur de rustig de andere kant opdraaien terwijl je gewoon achteruit blijft rijden.

Als de auto weer recht staat stuur in die stand laten staan en handrem aantrekken.

Tijdens mijn rijlessen had de rijschool een stickertje op de achterruit geplakt die je als referentie kon gebruiken voor het moment om je stuur weer terug te draaien:
Als je via de binnenspiegel de rechter zijkant van de auto achter je gelijk met die sticker zag moest je terugdraaien.
De plek was natuurlijk door de rijinstructeur proefondervindelijk bepaald.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als het om inparkeren in een haaks op de rijweg staand parkeervak gaat is het meestal handiger om achteruit in te parkeren omdat de auto achteruitrijdend wendbaarder is.
Vooruit moet je de bocht ruim inzetten en dat is niet altijd mogelijk als het vak maar smal is.
Bovendien heb je bij wegrijden het voordeel dat je veel meer zicht heb op het overige verkeer dat je voorrang moet verlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus vooral voor je toevoeging...achteruit inparkeren bij "haakse" parkeervakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind trouwens achteruit inparkeren ook wel een uitdaging, zeker als ik het met de trekker-oplegger doe! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Koosknip:LOL, de eerste keer dat ik een citytrailer meekreeg van mijn baas: achteruit bij een klant tussen de links en rechts geparkeerde auto's door: het zweet stond tussen mijn billen: het ding ging alle kanten op, behalve recht achteruit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@BraBart: ja, leuk hè? een echte uitdaging. Ik vind het soms lastig om dan weer mét, dan weer zonder meesturende achteras op pad te gaan, maar ja, het is maar wat je meekrijgt.
Nog gekker is het als ik incidenteel met een bakwagen achteruit moet: dan stuur ik haast steevast eerst even de "verkeerde" kant op, zoals je met een trailer moet doen. :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe mij maar een bakwagen: die bak is veel minder eigenwijs dan een oplegger!
Koop een Ford C-max. Blijkbaar ben je niet de enige en zijn er zodanig veel mensen met jouw "probleem" dat ze er technologie voor hebben ontworpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig auto's die zelf kunnen inparkeren en anders, doe wat ik doe, door rijden tot je een groter plekje gevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sommige mensen zijn plekken nooit groot genoeg ;)
- Op de buitenspiegels en gewoon vaak doen.
Vergeet de binnenspiegel en over je schouder hangen. Zo krijg je elk voertuig er in. Eventueel kun je de buitenspiegels wat naar beneden draaien als de spiegels regelbaar zijn.

- Als je niet alleen bent en een vaste bijrijder hebt die je kent kun je de bijrijder later uitstappen en (leren) assisteren. Deze moet zich beperken tot richting L/R en afstand van de achterligger, en jouw wel op je gemak brengen. Geen stuur draaibewegingen. Met zenuwachtige toestanden lukt het natuurlijk ook niet. Zo krijg je 'm in het kleinste parkeerplekje.

- Geduld hebben en je niet laten opjagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodra je achterwiel langs de auto is waar je achter wil gaan staan zo hard mogelijk draaien, en zodra je spiegel gelijk is met de achterkant van die auto, zo snel mogelijk terugdraaien.

ook gewoon lekker oefenen etc.. op lege vakken/ruime vakken tot je het een beetje onder de knie krijgt.

in het echte leven mag je ook gewoon een stoeprandje pakken hoor, geen examinator die daar op let (let wel, als je lichtmetalen velgen hebt is dit af te raden)