Een auto welke tegen de rijrichting inrijdt tegen een auto welke van links komt: wie heeft voorrang?

Ik zag zojuist een bijna-botsing gebeuren tussen een auto welke op een eenrichtingsweg tegen de rijrichting inreed, en een andere auto welke voor deze auto gezien van links kwam. Maar wie heeft er in dit geval eigenlijk voorrang?

Toevoeging: zie onderstaande afbeelding voor een situatieschets

extra toevoeging:

Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan de Korps landelijke politiediensten. Deze gaf het volgende antwoord:

"als het in dit geval tot een aanrijding zou zijn gekomen, dan beslist een rechter over dit soort zaken. De politie legt slecht vast wat er heeft plaatsgevonden. In dit geval zijn er door beide bestuurders overtredingen gepleegd. Ik kan mij zo voorstellen dat er voor de bestuurder die de andere bestuurder niet heeft voor laten gaan zich mogelijk kan beroepen op overmacht, maar dat hangt van de situatie af en de beoordeling van de rechter. Er is in ieder geval geen recht op voorrang."

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
6.6K

Het beste antwoord

In principe zijn beide auto's fout. Over de schuldvraag kan alleen een rechter te beslissen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Degene die tegen de rijrichting in gaat heeft nooit voorrang. Echter het is een bijzondere situatie dus daar moet naar gehandeld worden.

Het lijkt mij dat degene waaraan voorrang verleent zou moeten worden wel de goede kant op wil dus dan is als voorrang verleent zou worden, zouden ze tegen over elkaar staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het niet zo,dat zonder noodzaak tegen het verkeer inrijden een zwaarder vergrijp is,dan geen voorrang verlenen?
Dan zou de automobilist die van links kwam misschien een lichte boete kunnen krijgen,wegens het niet verlenen van voorrang,maar de automobilist die tegen het verkeer inreed,een zwaardere boete,wegens het in gevaar brengen van het verkeer.Het verhaal over uitbetaling van schade kan nog wel eens een lange juridische kwestie worden.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de verkeerssituatie zoals je die getekend hebt, hoeft auto A er helemaal niet van uit te gaan dat er een auto aankomt. Zelfs als hij de auto niet ziet en ramt, is dat hem niet aan te rekenen. De vraag is van dezelfde orde als: 'Een auto rijdt door rood. Van links komen auto's die groen hebben. Moeten de auto's die groen hebben voorrang verlenen?' Nee dus.

Voorrang verlenen aan een auto die totaal op de verkeerde plek is, is totale onzin. 'Ik was dan weliswaar aan het spookrijden, maar ik kwam wel van rechts!' is een argument dat door politie en verzekeringsmaatschappij denk ik niet erg serieus zal worden genomen. Kortom: auto A zit helemaal goed, en auto B helemaal fout. Bestuurder B zou een boete moeten krijgen wegens spookrijden, en bestuurder A een bloemetje van bestuurder B als goedmaker voor roekeloos rijgedrag en bijna een ongeluk veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
> ‘Een auto rijdt door rood. Van links komen auto’s die groen hebben. Moeten de auto’s die groen hebben voorrang verlenen?’ Ik vraag me af of dit juist is. Ik heb ooit gehoord / gelezen dat als ik door groen rijd, ik nog steeds van rechts komende verkeer voor moet laten gaan, maar weet niet meer hoe en wat precies... Heb je toevallig een bron (url) waaruit deze info komt? Ben wel benieuwd namelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen url. Enkele ervaringen van andere mensen, waaronder een bekende van me die inderdaad iemand schepte die door rood scheurde en die ze daardoor niet had gezien. Haar is door de politie uiteindelijk niets verweten, hoewel de scooterrijder in het ziekenhuis lag. Ook: bekenden van me op een fiets negeerden haaientanden en werden vervolgens aangereden door een auto die van links kwam maar die ook echt niet uit zijn doppen keek. Politie erbij en die zei dat het toch de schuld was van de fietsers; die hoorden immers helemaal niet op de kruising te zijn na die haaietanden, en dus was het de automobilist niet aan te rekenen dat hij ze niet gezien had. Redelijk vergelijkbare situatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helder, thnx!
Auto A.
Het tegen de verkeersinrichting rijden gaat boven andere fouten en voorrangsregels.
Vergelijkbaar met een achteruit rijdende auto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Raar maar waar, auto A trekt aan het kortste eind!
Basis regel, verkeer van rechts heeft voorang, dat auto B hier een fout begaat doet hier niets aan af, je moet in het verkeer ook
rekening houden met het onmogelijke, dus voorrang nemen is uit den boze. Je kunt als auto A alleen in een civiele procedure je gelijk halen als je meerdere getuigen weet te vinden die kunnen verklaren dat auto B met opzet handelde, dit zal in de praktijk nooit lukken. Je kunt het een beetje vergelijken met door rood rijden, dit geeft je nooit het recht om iemand aan te rijden ook al rij je door groen.
Bron: eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bigkev heeft het helemaal goed.
Bestuurders van rechts hebben op een gelijkwaardig kruispunt voorrang.
Dat de de bestuurder van rechts in dit geval tegen het verkeer in rijd heeft daar geen ivloed op.
Wel is het zo dat deze bekeurd kan worden voor deze overtreding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou auto A zeggen dit omdat auto B alleen voorrang heeft op een gelijkwaardige kruising. Aangezien de auto van de verkeerde kant komt en dus een bijzondere verrichting uitvoert is het geen gelijkwaardige kruising meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een bijzondere verrichting is alleen als men achteruit rijd, in of uitvoegt, keren op de weg en ik meen het verlaten of inrijden van een in/uitrit.
het voorwaarts rijden op een 1 richtingsweg hoort dus niet bij een bijzondere verrichting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
auto b krijg alleen een bekeuring voor het in rijden van een eenrichtings weg maar a heeft voorrang