Ik woon in Nederland.Ik wil mijn vaders auto voor 6 maanden gebruiken in NL.De auto is in Engeland geregistreerd met Engels kenteken.Mag ik dat doen?

De auto is in mijn vaders naam geregistreerd en verzekerd.Ik ben Brits maar ik woon al 15 maanden in NL.Mag ik gebruik van mijn vaders auto in NL voor 6 maanden zonder dat ik de kenteken hoeft te veranderen?Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Wonen in Nederland? Altijd bpm en mrb
AMSTERDAM - Wanneer MOET er voor het rijden in een auto met buitenlands kenteken belasting worden betaald? vragen onze lezers zich herhaaldelijk af. Het gaat dan om belasting van personenauto‘s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb).
Voor het rijden in een personenauto, bestelwagen of motor met een buitenlands kenteken moet iemand die in Nederland woont (tijdelijk of permanent) of wiens bedrijf hier is gevestigd, altijd belasting betalen. Wáár een persoon of de onderneming zijn of haar hoofdverblijf heeft, beoordeelt de Belastingdienst (douane) aan de hand van de omstandigheden.
Als ons land de woonplaats is, mag er - ook bij personen en bedrijven van buitenlandse afkomst - niet van de openbare weg gebruik worden gemaakt zonder dat er eerst belasting is betaald. Het doet er niet toe of het daarbij gaat om een ‘auto van de zaak‘, een huurauto of een leasewagen.
Vrijstelling voor bpm en mrb is sinds 1 februari 2007 alleen voor een korte periode van maximaal twee aaneengesloten weken per jaar mogelijk als het motorrijtuig in het buitenland is geregistreerd. Vooraf melden is dan wel een vereiste.
Wie als Nederlandse ingezetene in een motorrijtuig met buitenlands kenteken rijdt en bij aanhouding geen belasting betaalt, krijgt als waarschuwing een informatieformulier uitgereikt en niet meteen een naheffingsaanslag met boete. Daardoor ontstaat er de gelegenheid de auto alsnog te laten registreren en belasting te betalen of om vrijstelling aan te vragen. Er kan ook nog worden afgesproken dat het motorrijtuig direct weer naar het buitenland gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
minnen prima, maar dan ben ik toch wel benieuwd naar jouw antwoord!
Nee dat mag niet. Als de auto een Engels kenteken heeft betaal je geen wegenbelasting. Als jij voor langere tijd in Nederland bent zal dat als belasting ontduiken gezien worden. Als dit door de politie of belastingdienst word gecontroleerd zal je een behoorlijke boete kunnen oplopen.