Van asfalt naar klinkers; meer lawaai?

De gemeente wil de asfaltweg voor mijn huis vervangen door klinkers. Gaat dat meer geluidshinder opleveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Asfalt is egaal maar klinkers hebben een klein beetje relief. Het gevolg is dat als je met je auto over de klinkers rijd de banden een geluid maken. Als de auto over asfalt rijd maken de banden nauwelijks lawaai. Wel blijf je natuurlijk de moter horen. Wat ook natuurlijk uitmaakt is hoe hard de auto's rijden en hoe druk de weg is. Maar er van uitgaande dat het om een straat binnen de stad gaat dan maken klinkers inderdaad meer lawaai dan asfalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle sites die ik zie die gaan over de geluidsproblematiek bij de aanleg van wegen gaan over hetzelfde probleem: Klinkers maken meer lawaai dan asfalt. Dus het antwoord op je vraag is simpel: ja, het gaat meer geluidshinder opleveren.

Overigens ligt hier voor mijn deur ook een klinkerweg, en misschien hoor je die wel beter dan asfalt, persoonlijk heb ik er geen last van. Dus misschien valt het nog wel mee met de geluidshinder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Hoe het met de officiële decibellen zit weet ik niet, maar subjectief - dus voor jouw indruk van het geluid - zijn klinkers veel luider dan asfalt.

Bron: eigen ervaring op de Huizerhoogtweg, die jarenlang deels uit asfalt bestond, en op een bepaald punt overging in klinkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt van de klinkers af, denk ik - als het kinderkop-achtige klinkers zijn, zal dat beslist meer geluid geven dan het zoef-geluid van een auto over asfalt. Maar met die ouderwetse straatstenen zal dat wel meevallen. De zoveelste poging om de snelheid binnen de bebouwde kom terug te dringen??
Bij welke stenen ook : er onstaan makkelijker kuiltjes en rimpels in zo'n wegdek, en als auto's daarover heen rijden, hoor je dat - heb een verkeersdrempel met straatsteentjes naast mijn slaapkamerraam :-((
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij dezelfde snelheid zullen de klinkers meer lawaai geven. Meestal wordt de maximum snelheid bij klinkers verlaagd dus per definitie zal de geluidsoverlast minder worden. Bovendien staat het veel mooier! ;-)