na hoeveel biertjes is het gevaarlijk om auto te rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
11.8K
Kimath
12 jaar geleden
100% BOB, 0% op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het verhoogde risico niet willen lopen om onder invloed iemand invalide of dood te rijden.
Dus met alcohol geen snelverkeer.

Het beste antwoord

Elke slok alcohol die je drinkt is al gevaarlijk, in feite mag je alcohol gewoon gif noemen, elk lichaam heeft een andere grens, er is niet voor niks een strenge wetgeving met betrekking tot het gebruik van drugs\alcohol in het verkeer. Dus elke slok die je neemt, neemt de dreiging van gevaarlijkheid toe met het autorijden. Mijn conclusie, vanaf de eerste slok!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord naar mijn hart! +

Andere antwoorden (6)

Als je meer dan 0.9 biertjes in je bloed hebt ( afhankelijk van % van bier en aan ml bier en aantal L bloed in lichaam)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 2 glazen bier. Eigenlijk is iedere glas bier al eentje te veel om achter het stuur te kruipen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Beetje afhankelijk van het alcoholpercentage in het bier. Het gaat om de hoeveelheid alcohol in je bloed. Bij een promillage boven de 0,5 ‰ (en bij beginnende bestuurders boven de 0,2 ‰) laat de politie
je geen meter meer rijden. Je kunt het rijbewijs kwijtraken en de rechter kan flinke taak- en gevangenisstraffen opleggen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Buiten dat is het natuurlijk gevaarlijk. Je kunt jezelf en anderen blijvend letsel toebrengen of erger nog...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van een aantal persoonlijk factoren af, hoe snel wordt de alcohol afgebroken en hoe reageert je lichaam erop.

Wie meer dan twee glazen gedronken heeft gaat al aantoonbaar minder goed rijden: de bochten worden ruimer genomen, het reactievermogen neemt af en je ziet minder wat links en rechts van je gebeurt. Je denkt echter alles nog stevig onder controle te hebben! Hierzijn uitebreide testen over gedaan.

Als je nog moet rijden is het niet verstandig meer dan twee glazen bier te drinken. Eigenlijk is het helemaal niet verstandig, want na dat tweede biertje is de drempel voor de derde heel erg laag.

Na vier á vijf glazen alcohol is de kans op een verkeersongeval twee keer groter dan wanneer je nuchter bent. Na acht á negen glazen alcohol is die kans maar liefst zeventien keer zo groot.

Vanaf 1 januari 2006 gelden strengere regels voor alcohol in het verkeer. Voor iedereen die z'n rijbewijs heeft vanaf 30 maart 2002, of het nog gaat halen, geldt de nieuwe alcohollimiet van 0,2‰. Deze limiet geldt de eerste vijf jaar na het behalen van het rijbewijs. Kort gezegd komt de nieuwe regel op het volgende neer: Méér dan 0,2‰ alcohol? Niet meer rijden!

Dat komt eigenlijk neer op helemaal geen bier drinken.

Voor niet-beginnende bestuurders is deelname aan het verkeer verboden bij een bloedalcoholgehalte van 0,5 promille en hoger (dit is een Adem Alcohol Gehalte van 220 microgram). Dit percentage bereik je na het drinken van ongeveer 2 glazen alcohol binnen een uur. Dit geldt ook voor rijden op de fiets en scooter.

Toegevoegd na 22 uur:
Bijgaand een video met een test voor het programma Gevaar op de Weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind ``glazen`` een erg ruim begrip. Het ene glas is het andere niet. Elk cafe heeft andere glazen, groot of klein. Zo zou je kunnen denken dat je veilig kunt gaan rijden omdat je maar twee glazen op hebt. Maar wat als dat nu toevallig twee hele grote glazen waren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel heeft elk glas dezelfde inhoud. Natuurlijk zijn er kleine variaties. Glazen zijn zelfs zo ontworpen dat als je een glas wijn, whiskey, bier, port etc. drinkt je per glas ongeveer evenveel alcohol binnen krijgt. Ik heb dit wel eens berekend bij wiskunde. Natuurlijk is er variatie en ik geef ook aan dat die ook nog eens per persoon verschilt. Daarom wordt er bij de controle niet gekeken hoeveel glazen je hebt gedronken, maar wordt de waarde in het bloed bepaalt. De wetgever bepaalt dat 0,2‰ alcohol al een risico is voor beginnende automobilisten. Ervaren mogen iets meer drinken. Natuurlijk is het maar een richtlijn. Bij de vele testen die men heeft uitgevoerd bleek de rijvaardigheid bij twee standaard glazen bier binnen een uur beïnvloed te worden. Dat betekent niet dat je meteen een gevaar op de weg bent, maar het risico neemt toe.
Gewoon GEEN alcohol als je nog moet rijden !! Simpel, klaar, uit.
12 jaar geleden
Autorijden brengt altijd gevaar met zich mee, ook als je nuchter bent.

Alcohol beïnvloed ALTIJD de rijvaardigheid, je reactievermogen en je rijgedrag. (Als één biertje geen (merkbare/significante) invloed zou hebben, waarom zou je het dan drinken?) Autorijden is met alcohol op altijd gevaarlijker dan zonder. Het antwoord moet dus luiden na 1 (een half, een kwart) biertje.
12 jaar geleden
Na 1 is dat al gevaarlijk maar hoe mee je op hebt hoe beter je denkt te kunnen rijden met alcohol op...

De limiet kan echter niet op 0 gesteld worden. Je lichaam maakt nl. kleine beetjes alcohol aan en die apparaten hebben een zekere afwijking. Ook kan je verhoogde uitslagen krijgen door sommige soorten mondwater en natuurlijk bonbons. Om vervelende uitwassen te voorkomen heb je dus een limiet hoger dan 0. Dat betekend niet dat daarmee drinken voor het rijden ok is zolang je onder die wettelijke norm blijft.