Waarom maakt het verlagen van de leeftijd waarop je mag autorijden het verkeer veiliger?

In mijn bron staat alleen dat het uit onderzoek blijkt. Maar hoe kan dat dan? Je krijgt toch een groep mensen op de weg die anders niet op de weg zouden zitten dus het lijkt me dat dat alleen maar voor meer ongelukken kunnen zorgen. Misschien dat deze mensen wanneer ze 18 worden minder ongelukken maken omdat ze al ervaring hebben, maar tot die tijd is het toch een aantal extra weggebruikers, al vanaf 16,5 jaar (rijles) en vanaf 17 met rijbewijs onder begeleiding.

Bron:
http://www.nu.nl/politiek/2530163/ministerraad-stemt-in-met-eerder-autorijden.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.9K

Het beste antwoord

Met het nieuwe plan kan je vanaf je 17e al autorijden. Alleen zit er een addertje onder het gras.

Je kan niet in je eentje autorijden, je moet een begeleider mee hebben.

En dat kan niet zomaar iemand zijn. In Duitsland is het iemand die 30 jaar of ouder is, minimaal 5 jaar zijn rijbewijs heeft, en geen zware verkeersovertredingen heeft begaan.
De Nederlandse eisen voor de begeleider zijn nog niet bekend, maar die zullen hier wel op gaan lijken.

Waarom maakt dit het verkeer veiliger?
Nou, het is zo omdat op je 17e alles wat spannender is, je zult dus ook iets voorzichtiger rijden dan een 18 jarige. Zeker omdat je een ervaren begeleider naast je hebt zitten die minstens 30 jaar oud is. Het hele eerste jaar rij je met een begeleider. Dit betekent dat je dit eerste jaar ook geen gevaarlijke dingen zult gaan doen.

Op het moment dat je 18 bent mag je zelf rijden, je hebt nu al veel ervaring en je bent het rijden ook al 'gewend' geraakt. Ik ken het gevoel. Het is niet meer speciaal, en je rijdt gewoon rustig en probeert niet veel uit. Je bent nu 18 en je gaat zelf voorbereid de weg op. En dat omdát je nog eigenlijk een jaartje extra 'rijles' hebt gehad. Zo noem ik het, want die begeleider, je oom, tante, vader of moeder, zal altijd wel goed opletten.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Duitsland heeft het geholpen, een groot land met veel inwoners, dus meteen een betrouwbaardere meting.
Citaat:
''Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden.''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij mogen binnenkort weggebruikers onder de 18 alleen rijden als ze in gezelschap zijn van iemand die aan een bepaald profiel voldoet. Ik heb gehoord dat deze persoon minimaal 5 of 10 jaar een rijbewijs moet hebben en geen fouten hebben gemaakt. Ik weet die precieze eisen niet maar dat is het plan.

Als dat goed gehandhaafd wordt, is het zo dat jongeren onder de 18 onder begeleiding rijden dus een minder risico zijn, en jongeren boven de 18 zullen over het algemeen meer ervaring hebben.

Ik denk dat dat het idee erachter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik gehoord heb is dat een 16,5 jarige nog te sturen /beinvloeden is en nog geen branie gedrag vertoond .
toen ik 16,5 jr was had ik wel branie gedrag kan aan mij liggen ))

en verder heb ik er een hard hoofd in of het met deze nieuwe item gaat werken .
moet het eerst zien of het gaat werken met die bijrijders enzo .

zegt zoon 16,5 jr om 22u ur pa ik wil nu opstap ga je bijrijden . pa wil niet slaapt al half op debank werkweek zit er op enzo (nu ff niet geval) enwat krijg je dan voor toestanden ??

Maar wie weet hebik het mis ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit Duitsland.
Het is nog helemaal de vraag of dit éen op één voor Nederland ook gaat gelden.
De tijd zal het leren. Mijn persoonlijke visie is dat dit tevens een stimulans is om het 'brommertijdperk' over te slaan. Bromfietser zijn 'ongrijpbaar' en veroorzaken relatief veel ongelukken en overlast.
Onderzoek uit Duitsland geeft o.a. dit aan:
"" De eerste cijfers uit Duitsland laten zien dat bestuurders die vanaf 17 jaar hun rijbewijs hebben gehaald en onder begeleiding hebben gereden, vanaf hun 18e in vergelijking met bestuurders die voor het eerst gaan rijden, circa 20% minder overtredingen begaan, circa 30% minder ongelukken veroorzaken en minder vaak (circa 50%) onder invloed van drank of drugs rijden. In de periode tussen het 17e en 18e jaar doen ze onder begeleiding extra rijervaring op, waardoor ze uiteindelijk veiligere bestuurders worden. De SWOV heeft uitgerekend dat begeleid rijden vanaf 17 jaar in Nederland een besparing kan opleveren van circa 16 doden per jaar"".
Zie via de link ook de brief van minister Eurlings uit december 2008. (vanaf die tijd speelt het namelijk al)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben in Nederland heel veel file op de weg. Straks komt er dan ineens een heel stel kinderen de weg op met de auto van opa of oma en langzaamrijdend wordt stilstaand verkeer. Zolang je stilstaat gebeuren er geen ongelukken, dus ja, het verkeer wordt inderdaad veiliger.

Ben benieuwd hoe het in praktijk gaat als er dan toch een aanrijding met schuldvraag ontstaat. Dan kun je het in de rechtzaal met een kind uitvechten. Wordt het kind dan als volwassene berecht?

Prima idee hoor, dat eerste jaar alleen de weg op met een ervaren rijder er naast. Zie alleen niet in waarom dat dan niet gewoon vanaf 18 jarige en dus meerderjarige leeftijd kan.

Denk ook eens aan de extra milieu vervuiling. Er zullen heel veel opa`s en oma`s hun kleinzoon of kleindochter een plezier willen doen en derhalve rijden er ineens heel veel meer auto`s vrijwel doelloos op de weg. Alleen om het rijden dus en niet om ergens naar toe te moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conan, de 17 jarige is gewoon verantwoordelijk, juridisch de bestuurder en dus juridisch aansprakelijk.
Daarnaast worden de 'kinderen' door een gediplomeerde rij-instructeur opgeleid en door gecertificeerde examinatoren van het CBR beoordeeld.
De kwaliteit van het rijbewijs zal in principe niet afwijken van jouw of mijn rijbewijs.
Brommers en scooters zijn grote vervuilers. Als het eerder behalen van het rijbewijs B resulteert in minder bromfietsgebruik, zal het met de extra milieuvervuiling wel meevallen.
Of het ook veiliger wordt.....de proef van zes jaar zal het leren ?
Hier in de UK waar ik woon is dat altijd al zo geweest. Een provisional license is dat. Met "L" platen op de auto mag je dan rijden onder toezicht van iemand met een full license. Je mag alleen de snelweg niet op. Beter dan brommers als je het mij vraagt. Je bent beter voorbereid. Na 20 lessen kun je wel een auto besturen, maar of je klaar bent voor het verkeer is een 2e. Onder toezicht rijden vanaf een jongere leeftijd is niks mis mee. Vooral niet als je zoals in de uk ook ZELF verzekerd moet zijn in die auto. Dan pas je wel op want dat is niet goedkoop