Moet ik mijn auto laten uit balanceren?Na heftig remmen?

ik moest laatst ontzettend hard remmen, nu trilt mijn auto?
Wat moet ik doen...uit balanceren..

op de snelweg stond het ineens stil..ik moest zo hard remmen dat mijn banden een gierende geluid maakten en naar brand roken.
Nu trilt mijn auto...alsof ik steeeds over die strepen rijd..
Moet ik het uit laten balanceren? en wat kost dit ongeveer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Het beste antwoord

Na deze remactie is er een laagje rubber van de banden afgesleten op 1 punt in plaats van rondom. Dit kan plus minus vijf gram onbalans veroorzaken omdat de banden nu ongelijkmatig afgesleten zijn. Vijf gram merk je voor door trillen in het stuur, achter merk je dit minder meestal merk je dit vanaf 7 gram. Dus ja de auto moet gebalanceerd worden maar of het onbalans volledig verdwijnt is moeilijk te zeggen omdat ik vanaf hier niet kan zeggen hoeveel millimeter rubber je er vanaf getrokken is. Wat ook nog kan is dat de band ter op zichtte van de velg door de hele harde rem actie enigszins verdraaid is dit veroorzaakt altijd onbalans , let wel dit gebeurt alleen in extreme gevallen en bij te lage banden spanning. Banden dienen in principe elke maand gecontroleerd te worden op spanning ten einde onbalans als gevolg van overmatige verkeerde slijtage te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Balanceren helpt niet, ik vermoed dat je een vlak stukje op 1 of 2 banden hebt. Plaatselijk is er door het remmen rubber afgeschuurd en dat hoor en voel je nu bij iedere omwenteling van de band.

Van remmen, zelfs keihard, raken je wielen niet uit balans.
paulus811
14 jaar geleden
zoals Paulus schrijft heeft uitbalanceren geen zin.
ik vrees voor je dat inderdaad een stukje platter/afgesleten is of als je ABS hebt heel veel stukjes.
de enige oplossing is helaas de beschadigde banden vervangen en dat loopt behoorlijk in de papieren.

mocht je door blijven rijden en het trillen accepteren, kijk wel even je loopvlak na of het niet (plaatselijk) te dun is geworden anders ben je nog onveilig bezig ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heb je andere banden nodig.Iedereen zou zeggen nieuwe banden. Maar op de sloop kan je goede banden krijgen voor e25 pst .